Reklama

Pod Ciechanowem powstaje las Jana Pawła II [zdjęcia]

"Oczekiwaniem Ministra Edwarda Siarki jest, by las upamiętniający Papieża Polaka powstał w każdym nadleśnictwie w kraju" – takim zdaniem dyrektor generalny Lasów Państwowych Józef Kubica mobilizował regionalnych dyrektorów, żeby włączyli się w akcję zainicjowaną przez polityków Solidarnej Polski. I taki las w pobliżu Ciechanowa już powstaje.

W piśmie z 31 marca do swoich podwładnych podkreślił, że w tym roku trzecia ogólnopolska akcja "Łączą nas drzewa" będzie odbywała się pod hasłem sadzenia "Lasu pamięci Jana Pawła II". Ogólnopolskie media twierdzą, że ten pomysł to partyjna inicjatywa, która ma wpisywać się w "obronę papieża" po filmie "Franciszkańska 3" autorstwa Marcina Gutowskiego, dziennikarza TVN24. Oczywiście, nie wszystkie reprezentują takie stanowisko. 

Akcję Lasów Państwowych oficjalnie zainicjował 30 marca wiceminister klimatu i środowiska Edward Siarka. "Polscy leśnicy od zawsze stali na straży najcenniejszych wartości i uznanych autorytetów. Teraz stają w obronie dobrego imienia papieża Jana Pawła II. Na terenie całej Polski rusza akcja sadzenia Lasów Pamięci Jana Pawła II, która jest hołdem dla Jego niepodważalnej świętości i zasług dla naszej Ojczyzny" – czytamy w komunikacie Lasów Państwowych.

Leśnicy oficjalnie o polityce dyskutować nie chcą, ale zalecenia "góry" realizują. Z inicjatywy Nadleśnictwa Ciechanów, na terenie leśnictwa Lekowo także powstaje „Las Pamięci Jana Pawła II”. W jego sadzenie włączyli się lub mają to wkrótce zrobić pracownicy Starostwa Powiatowego w Ciechanowie, Młodzieżowa Rada Powiatu Ciechanowskiego, stowarzyszenie Asfeltove dziki, osoby niepełnosprawne i oczywiście sami leśnicy. Do tej pory posadzono około 2500 sadzonek dębu.

Nadleśniczy  Tomasz Dróżdż o polityce rozmawiać nie chce. Mimo to nie widzi nic złego w tym ,że taki las powstaje. Wyjaśnia, ż jeszcze nie został skończony. Ostatnie sadzenie zaplanowane jest na dzień 26 kwietnia br.  

- Używamy głównie sadzonek dębu szypułkowego. Jest też trochę sosny, modrzewia, grabu i lipy.  Otrzymaliśmy w tej sprawie prośbę, tak jak każde nadleśnictwo w kraju - wyjawia w rozmowie z naszym portalem.

Dodaje, że nowe nasadzenia powstają zgodnie z 10- letnim Planem Urządzania Lasu dla nadleśnictwa. Zapewnia , że jego zdaniem inicjatywa jest cenna. Nie tylko dlatego, że postać Jana Pawła II cieszy się autorytetem. Również z tego powodu, że trzeba uzupełniać sadzonkami drzew powierzchnie , gdzie wcześniej prowadzone były cięcia odnowieniowe.

Nasz rozmówca wylicza, że średnio rocznie Nadleśnictwo pozyskuje około 50 tys. metrów sześciennych drewna. Tylko w części są to  całe powierzchnie. Drzewa wycinane są z różnych powodów. Np. w br.  w wyniku cięć odnowieniowych  w drzewostanach dojrzałych do wyrębu na sumarycznej powierzchni ok. 36 ha zaplanowano do pozyskania ok. 11 tys. metrów sześciennych drewna. Pozostałe 39 tys. metrów sześciennych pozyskane będzie w użytkach przygodnych ( wywroty, złomy, posusz) oraz w cięciach pielęgnacyjnych ( czyszczenia późne, trzebieże wczesne oraz trzebieże późne).

Sadzenie dębów jest szczególnie cenne. Nie tylko dlatego że to źródło szlachetnego surowca, poszukiwanego w przemyśle drzewnym. Dąb rośnie dłużej niż sosna: jego wiek rębności to co najmniej 140 lat. Dlatego zanim zapadnie decyzja o wycince obecnie sadzonego lasu, to nas już nie będzie.

Według najnowszych badań, drzewa mogą częściowo uchronić nas przed skutkami ocieplenia klimatu., ale pod warunkiem że posadzimy ich naprawdę dużo. Dlatego popieramy wszelkie inicjatywy sadzenia lasu. Jako kraj dążymy do zwiększenia lesistości. Jest taka potrzeba. Drzewa i krzewy powinni sadzić również rolnicy, zwłaszcza na miedzach gdzie w ostatnich latach wręcz wycina się  drzewa i krzewy co może powodować jałowienie gleby oraz ogranicza bazę żerową dla dzikiej zwierzyny drobnej (zając, bażant, kuropatwa).

 

 

 

Dodaje, że nowe nasadzenia powstają zgodnie z 10-letnim planem urządzenia lasu. Zapewnia, że jego zdaniem inicjatywa jest cenna. Nie tylko dlatego, że postać Jana Pawła II cieszy się autorytetem. Również z tego powodu, że trzeba uzupełniać miejsca, w których drzewa są wycinane.

Nasz rozmówca wylicza, że rocznie Nadleśnictwo pozyskuje około 50 tysięcy metrów sześciennych drewna. To rzadko są wycinki całkowite. Tnie się z różnych powodów. Taka ilość drewna może powierzchniowo stanowić nawet około 50 hektarów lasu. 

Sadzenie dębu jest szczególnie cenne. Nie tylko dlatego, że to żródło szlachetnego surowca, poszukiwanego w przemyśle drzewnym. Dąb rośnie dłużej niż sosna: co najmniej 140 lat. Dlatego zanim zapadnie decyzja o wycince obecnie sadzonego lasu, to nas już nie będzie...

Według najnowszych badań, drzewa mogą częściowo uchronić nas przed skutkami  ocieplenia klimatu, ale pod warunkiem, że zasadzimy ich naprawdę dużo. Dlatego popieramy wszelkie inicjatywy sadzenia lasów. Jako kraj możemy zwiększyć lesistość. Jest taka potrzeba. Drzewa powinni sadzić także rolnicy, zwłaszcza na miedzach, bo ich masowe wycinanie przyczynia się do jałowienia gleby, co jest bardzo niekorzystnym zjawiskiem zwłaszcza na glebach lekkich. 

- Serdecznie dziękujemy za chęć działania na rzecz naszej planety i przyszłych pokoleń oraz wspaniałą atmosferę – tak starostwo podziękowało swoim pracownikom za udział w sadzeniu lasu pod Lekowem.

 

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    ciechanowianka - niezalogowany 2023-04-18 14:24:49

    Hipokryzja Ziobry osiąga szczyty; SP przejęła lasy i doi je niemiłosiernie, nigdy nie notowano tak rabunkowej gospodarki leśnej, a jednocześnie chcą to przykryć wykorzystaniem postaci JPII do celów stricte politycznych ; sadzenie lasu to pożyteczna i konieczna inicjatywa LP zwłaszcza przy tak wzmożonej wycince; powinna się odbywać bez tych bogoojczyźnianych haseł

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Marek - niezalogowany 2023-04-18 22:16:24

    Grunt że sadzą w grunt. Nie rozumiem bicia piany przez tych którzy widzą w tym problem. Lewactwo swoimi działaniami samo dokonało nazywania różnych inicjatyw imieniem św. JPII a teraz jazgoczą. Autor chyba też czerwony do szpiku skoro taka konstrukcja i przekaz.

    • Zgłoś wpis
  • Ola - niezalogowany 2023-04-18 22:40:28

    Imię jp II jest wykorzystane nawet do nazywania tooj toya, żenada.

    • Zgłoś wpis
  • Ola - niezalogowany 2023-04-18 22:40:44

    Imię jp II jest wykorzystane nawet do nazywania tooj toya, żenada.

    • Zgłoś wpis
  • Ola - niezalogowany 2023-04-18 22:41:13

    Imię jp II jest wykorzystane nawet do nazywania tooj toya, żenada.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    zatwardziały totalniak - niezalogowany 2023-04-18 14:36:43

    A mówiłem, że lepiej sprzedać lasy w obce ręce. Najlepiej niemcom lub izraelitom. O nie aj waj przecież tym ostatnim to oddać w ramach odszkodowań strat wojennych, które spowodowali niemcy.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    mieszkaniec - niezalogowany 2023-04-18 14:57:14

    Rada Miasta Ciechanowa nadała nazwę stworzonemu od podstaw parkowi przy ul. Augustiańskiej: „Miejski Park Ojców". Decyzja Rady Miasta propaguje ekologiczną inicjatywę miasta prowadzoną cyklicznie od 2017 roku. Ojcowie nowo narodzonych dzieci mogą nadal we współpracy z ratuszem zasadzić drzewo na miejskiej działce. Przy roślinach dodatkowo stawiane są tabliczki z imieniem i nazwiskiem dziecka oraz datą jego urodzenia. Drzewa sadzone przez ojców dzieci mieszkających w Ciechanowie lub tych, których dzieci posiadają meldunek w mieście zasadzono na tyłach parku im. Marii Konopnickiej, w pobliżu ulic Fabrycznej i Cukrowniczej. Tam jest las imienia jednego wielkiego człowieka a przecież od wielu lat mamy drzewka z imionami i nazwiskami. Pierwsze jest oczywiście be niedobre a drugi przykład oczywiście super. Jedyny komentarz jaki się nasuwa to HIPOKRYZJA. jak nasi to dobrze jak nie nasi to źle.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    ... - niezalogowany 2023-04-18 15:16:59

    Przykład jak głupia inicjatywa przynosi sensowne owoce.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Jasio - niezalogowany 2023-04-18 15:29:57

    A jak wejdę do tego lasu i postawię klocka to będę oskarżony o obrazę uczuć religijnych? Czy może będzie tam kapliczka, obok toy toy? Miałoby to wtedy ręce i nogi. No chyba że jakaś lista i całodobowe czuwanie. A swoją drogą Wojtyła gdyby wstał to by się szybciutko znowu położył. Ze wstydu za swoich współwiernych.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Stefek - niezalogowany 2023-04-19 16:32:31

    Jasiu wejdź do parku ojców przy augustiańskiej postaw klocka i zobaczysz czy straż miejska nie przysoli ci mandatu.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    JP - niezalogowany 2023-04-18 16:17:25

    Proponuję by każdy facet w tym kraju miał na drugie i trzecie imię Jan Paweł

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Panicz - niezalogowany 2023-04-18 17:49:15

    Sadzić ,sadzić ,sadzić .Czas najwyższy uporządkować obszar między 17 STYCZNIA, A 3 MAJA . Syfu tam ci nadmiar i dostatek i nie słuzy to jako wizytówka miasta. Czas nie sciemniać o jakiejs tam naturze 2000,2050 czy nawet 3333 .Teren mógłby zostac i lasem i miec imie JP2.Pomnik jaki tam jeszcze stoi ma polowe cokołu oberwanego , co stanowi wizytówkę jakości rządów tego miasta. Kładka w srodku tego syfu od 15 laty prosi sie o naprawę, prawda Wardziniaki i Kosiniaki ze swoimi ferajnami

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    realista 1 - niezalogowany 2023-04-18 22:21:02

    Polityczna hucpa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    Hanka - niezalogowany 2023-04-18 22:39:57

    W sadzeniu tego lasu brała udział moja córka i to nie była żadna hucpa czy propaganda polityczna. Czytam portal i niestety zauważam staczający się poziom uprawianego tu dziennikarstwa.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    o. dyr. - niezalogowany 2023-04-18 23:10:27

    Inicjatywa oczywiście nad wyraz szczytna. Natomiast nazywanie wszystkiego imieniem Jana Pawła II, pomimo wielkiego szacunku dla tego człowieka, jest po prostu żenujące, a robione jest to przez obecną ekipę rządzącą tylko w jednym politycznym celu. Kto twierdzi inaczej, jest człowiekiem bardzo naiwnym, albo jest po prostu kretynem.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • ... - niezalogowany 2023-04-18 23:16:51

    Nie mogli nazwać tego lasu imieniem Jana Szyszki, to przecież wybitny leśnik z pisu, za którego czasów wycięto najwięcej drzew w Puszczy Białowieskiej.

    • Zgłoś wpis
  • ... - niezalogowany 2023-04-19 16:35:38

    Obywatel Dyrektor jak zwykłe na posterunku. Jak zwykłe po linii partii totalnych.

    • Zgłoś wpis
  • Awatar użytkownika
    X - niezalogowany 2023-04-19 16:46:50

    Hanka ty to chyba z PiSu jesteś...zanim coś napiszesz to się zastanów..nie wiesz o co chodzi w tych wpisach...bo twoja córka była to jest ok?no nikt tam bez majtek nie latał i się nie darł ale nie o to w tym chodzi...a o co to i tak nikt ci nie wytłumaczy bo niektórym niemożliwoscia jest wytłumaczyć

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do