:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

Pomnik smoleński w Ciechanowie - wywiad z posłem Kołakowskim

Wywiady, Pomnik smoleński Ciechanowie wywiad posłem Kołakowskim - zdjęcie, fotografia

O pomyśle budowy pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej na terenie miasta rozmawialiśmy z Przewodniczącym Społecznego Komitetu Budowy Pomnika Ofiar Katastrofy Smoleńskiej w Ciechanowie - posłem Robertem Kołakowskim.

CiechanowInaczej.pl: Jest pan inicjatorem powstania w Ciechanowie pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej. Skąd wziął się ten pomysł?

Robert Kołakowski: - Nie jestem jedynym inicjatorem. Idea budowy pomnika zrodziła się w środowisku osób, które były związane z senator Janiną Fetlińską, ciechanowianką, która w tej katastrofie zginęła. Chcemy by pomnik przypominał następnym pokoleniom o katastrofie smoleńskiej, bo była ona najbardziej tragicznym wydarzeniem we współczesnej historii Polski.  Zginęła w niej para prezydencka, ostatni prezydent na uchodźstwie, przedstawiciele najwyższych władz państwowych, duchowieństwo. Wśród ofiar katastrofy była nasza senator, dlatego uważamy, że Ciechanów jest miejscem, gdzie powinno się upamiętnić to dramatyczne wydarzenie, które dotknęło naszą lokalną społeczność.

Czy jest przygotowana koncepcja, wizualizacja pomnika. Jak on miałby wyglądać, z czego byłby wykonany, jak duży byłby?

- Mam pewną wizję tego pomnika, ale nie chciałbym narzucać własnego zdania. Na razie za wcześnie mówić o wizualizacji, najpierw musi powstać projekt. Obecnie prowadzimy rozmowy ze Związkiem Polskich Artystów Rzeźbiarzy. Zastanawiamy się czy zorganizować konkurs na projekt, czy rozmawiać indywidualnie z artystami, Wszystko zależy od kosztów… Na razie jesteśmy na pierwszy etapie – powstał społeczny komitet. Później wybierzemy projekt i wystąpimy o pozwolenie na przeprowadzenie  publicznej zbiórki pieniędzy na ten cel.

A lokalizacja już została przez Was wybrana?

- Mamy dwa pomysły na lokalizacje. Kiedyś dr Mieczysław Węglewicz proponował, aby plac przy dworcu PKP  nazwać imieniem ofiar katastrofy smoleńskiej. Tam właśnie mógłby stanąć pomnik.  Druga opcja to odcinek pętli miejskiej pomiędzy ulicami Pułtuską i Wojska Polskiego. Kilka lat temu do Urzędu Miasta został złożony wniosek , aby jednemu z odcinków nowo powstającej pętli nadać imię senator Janiny Fetlińskiej. Po konsultacjach z rodziną pani senator doszliśmy do wniosku, że to właśnie ta część pętli łączyłaby miejsca pracy pani senator z jej domem. Lokalizacja pomnika ofiar katastrofy smoleńskiej, przy ulicy Janiny Fetlińskiej byłaby chyba też dobrym rozwiązaniem.

Kto sfinansuje budowę pomnika? Wspomniał Pan o publicznej zbiórce.

- Ci, którzy będą chcieli. Chciałbym tutaj mocno podkreślić, że nie chcemy żeby pieniądze na ten cel wyłożyły samorządy: powiatowy, czy miejski, bo pojawiły się na ten temat różne głosy. Wynika to chyba z niezrozumienia idei przedsięwzięcia i braku znajomości zasad wydatkowania środków publicznych. Chcemy, aby to była zbiórka publiczna, czyli żeby partycypowali w kosztach tylko Ci, którzy będą chcieli. Budowę pomnika przewidujemy zrealizować w czasie dwóch lat.
          
Prezydent Ciechanowa odcina się od pomysłu budowy pomnika. Na naszych łamach (TUTAJ) twierdzi, że w ogóle nie zamierza ich budować, finansować i tym bardziej zastanawiać się gdzie on powstanie, bo ma ważniejsze sprawy na głowie.

- Nikt nie zamierzał prosić o taką pomoc. Ta sprawa nie dotyczy ratusza. Pan Prezydent zajmuje się sprawami miasta, inwestycjami, a nie pomnikami. Od pomników są społeczne komitety. To jest inicjatywa oddolna i wyszła ona ze środowiska przyjaciół senator Fetlińskiej.

Temat ten również podzielił mieszkańców. Jedni chcą, aby pomnik powstał, drudzy nie. Część jest obojętna. Pewnie Pan obserwuje i śledzi opinie mieszkańców. Jakie jest Pana zdanie na ten temat po komentarzach, które słychać?

- Komentarze zawsze będą różne i tak jest przy każdej inicjatywie. Cieszy mnie to, że wielu ciechanowian poparło tę ideę i wierzę, że jak przedstawimy projekt pomnika, to poparcie będzie jeszcze większe. Pomnik będzie poświęcony wszystkim ofiarom katastrofy. Jesteśmy przekonani, że tak ważne i tragiczne wydarzenie należy upamiętnić. My je pamiętamy i będziemy pamiętać, ale kiedy nas nie będzie następne pokolenia mogłyby o nim zapomnieć.

Kiedy poznamy projekt?

- Myślę, że poznamy go jeszcze w tym roku, najprawdopodobniej jesienią. Jak będzie gotowy projekt i zostanie wybrana lokalizacja, wystąpimy do władz miasta o zezwolenie na lokalizację pomnika.

Rozważaliście przeprowadzenie konsultacji na ten temat z mieszkańcami? Np. w sprawie lokalizacji, wyglądu pomnika czy w ogóle jego budowy?

- Prawdziwą konsultacją będzie zainteresowanie i udział mieszkańców w zbiórce, którą zorganizujemy. Wtedy okaże się, jak wiele osób chce się w nią włączyć. Mam  doświadczenie sprzed 10 lat gdy stawialiśmy Krzyż Katyński. Miałem wtedy zaszczyt przewodniczyć komitetowi budowy. Pamiętam, że tamta inicjatywa spotkała się z różnymi opiniami a nawet działaniami, które miały nie dopuścić, aby Krzyż Katyński powstał w naszym mieście. Jednak okazało się, że wielu ciechanowian włączyło się w to przedsięwzięcie i dzięki nim w ciągu trzech miesięcy udało się tamten projekt zrealizować. Jestem przekonany, że teraz będzie podobnie. Na razie rozmawiamy z rzeźbiarzami, a kiedy powstanie projekt, to zaprezentujemy go publicznie i będziemy ciekawi opinii ciechanowian.

Jeśli będzie kilka projektów, a zostanie wybrany jeden i ma on być finansowany przez społeczeństwo, to czy nie rozważaliście konsultacji z ludźmi, aby wybrać ten najciekawszy zdaniem mieszkańców?

- Myślę, że w takich przypadkach najlepszym rozwiązaniem jest to, aby projekt wybrały osoby, które mają wykształcenie plastyczne i są tej dziedzinie fachowcami. Tu chodzi też o pewną wartość artystyczną tego pomnika. Nie zawsze jest tak, że wszyscy się na wszystkim znamy. Oczywiście głos mieszkańców będzie ważny, natomiast chcemy aby decyzję, który z projektów zrealizujemy, wybrali plastycy, którzy mają o tym większą wiedzę.

Ilu członków liczy komitet i kim są te osoby?

- Komitet liczy obecnie kilkanaście osób. Są to głównie osoby, które znały senator Janinę Fetlińską. Nie tylko z Prawa i Sprawiedliwości, ale też z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej i innych środowisk, z którymi była związana pani senator. Komitet ma charakter otwarty i będziemy zapraszali do niego kolejne osoby. Chcemy również stworzyć komitet honorowy. Te wszystkie działania jeszcze przed nami.

Kiedy ruszy zbiórka?

- Jeszcze w tym roku ją zaczniemy, ale to duże przedsięwzięcie i wymaga odpowiedniego przygotowania i czasu.

Ile pieniędzy potrzeba, aby zrealizować tę inicjatywę?

- W tej chwili nie jestem w stanie określić wysokości potrzebnej kwoty, bo to zależy m.in. od projektu, materiału z jakiego będzie wykonany, lokalizacji, zagospodarowania otoczenia pomnika i wielu innych uwarunkowań.

Dziękuję za rozmowę.

- Dziękuję.

Redakcja

Reklama

Pomnik smoleński w Ciechanowie - wywiad z posłem Kołakowskim komentarze opinie

  • E. - niezalogowany 2015-09-19 15:12:50

    W końcu widzę Pana Kołakowskiego. Przed wyborami trzeba się uaktywnić? Proszę Pana, dajmy spokój pomnikom są ważniejsze cele. A może lepiej zrobić park, skwer w Ciechanowie i uhonorować nazwą. Myślę, że to trwonienie pieniędzy na kolejne pomniki, które jak się sytuacja polityczna zmienia są niszczone. To też historia i nie powinny być niszczone. Proponuję nasadzenie drzew w Ciechanowie, bo jak w komunie sadzono to w demokracji wycięto. Wsadzono owszem drzewka miniaturki ozdobne. Panie Kołakowski, rozmawiaj z mieszkańcami Ciechanowa, bo wygląda na to, że się chowasz.

  • ona - niezalogowany 2015-05-20 09:19:50

    I w tej kwestii uzasadnione byłoby przeprowadzenie konsultacji społecznych i głosowanie mieszkańców...

  • L. - niezalogowany 2015-05-15 22:45:19

    Historia to nie pomniki a przekazywanie rzetelnych wiadomości młodym na lekcjach historii przez nauczycieli oraz w domach powinni uczyć. A co mamy w książkach to pokolenia ocenią. Żaden pomnik nie przemówi, gdy po latach zmarnotrawione pieniądze kolejne ekipy rozwalają. Zatem przekazujmy historię jak należy.

  • Dariusz - niezalogowany 2015-05-15 08:44:26

    Miło mi Panie Jarku ,ze ton Pańskiej dyskusji przybrał znamiona kultury :)
    Cieszę się dwukrotnie ,że wyraża Pan swoje opinie , z tym ,że zupełnie nie trafne co do mojej osoby.
    Fakt Pan Kaczyński był prezydentem , moim zdaniem bez szans na ponowną elekcję.
    Pamięta Pan sytuację kiedy szanowny ojciec rydzyk naubliżał od czarownic ŚP Pierwszej Damie?
    Ja pamiętam , i również pamiętam ,ze wielu zabrakło odwagi ab wstawić się w jej obronie.
    Bohater , patriota , któremu należy stawiać pomniki to np. Marszałek Piłsudski - prawdziwy maż stanu, przepełniony najszlachetniejszymi wartościami.
    Widzi Pan teraz różnice ?

  • Jarek56 - niezalogowany 2015-05-14 19:56:43

    Panie Darku,
    nie jestem nadgorliwym słuchaczem ani TV Trwam ani Ojca Rydzyka,choć szanuję poglądy wygłaszane zarówno tam jak i w TVN24 i choć jestem człowiekiem wierzącym, rzadko chodzę do kościoła,by nie spotkać tam ludzi Pańskiego pokroju,z których wielu na obydwu ramionach nosi różne okrycia.Myślę,że wie Pan co mam na myśli. Dziwną wydaje się Pańska propozycja budowy pomników na prywatnych posesjach.Tradycją w Polsce jest budowanie pomników ludziom zasłużonym,a tego nawet Pan nie odbierze Kaczyńskiemu.Kwiaty składa się nie tylko na grobach,choć może Pańskie nowoczesne tradycje sprowadzają się do tego.Mnie uczyli od szkoły podstawowej nr 6 inaczej.Musi się niestety pogodzić Pan z tym,że w historii dawniejszej i tej bieżącej są ludzie bardziej zasłużeni i ważniejsi dla historii Ciechanowa niż Pan i Pana środowisko.Niedługo zaproponuje Pan pochówek nielubianych przez Pana ludzi poza nekropoliami,bo taki będzie miał Pan kaprys,kiedy nie daj Bóg będzie Pan kiedyś we władzach waszego biednego miasta.
    Co do Lidla,to faktycznie jest to duża wygoda dla mieszkańców,ale zakażenie i wyrok dla przedsiębiorców Ciechanowa działających w sferze handlu,a takich w Ciechanowie jak wiem jest sporo,utrzymujących z tej działalności całe rodziny i rodziny pracowników branży handlowej.
    Place zabaw ,orliki i ławki w parkach przez długie 8 lat budowała PO,by żyło się lepiej kolegom wygrywającym przetargi-patrz -Towarzystwo Miłośników Ziemi Ciechanowskiej,czyli towarzystwo wzajemnej adoracji i lokalnych układów.
    Szanowny Panie Darku,trzeba patrzeć dalej niż tylko koniec własnego nosa i dalej niż własne ego.Historia kraju i pomnik nieżyjącego prezydenta i innych tragicznie zmarłych jest ważniejsza niż Pańskie antypatie i dąsy.Życzę szerszego spojrzenia na problemy,które nie muszą być równoważne z Pańskimi bieżącymi upodobaniami i sympatiami.Pozdrawiam

  • ja - niezalogowany 2015-05-14 13:49:18

    Dariusz
    Święta prawda :)
    Niedługo w Polsce będą same pomniki.Takie decyzje władz wołają o pomstę do nieba. Zróbmy lepiej więcej placów zabaw dla dzieci, postawmy więcej ławek w parkach ina skwerkach,zadbajmy o płuca miasta, czyli tereny zielone, a nie niedługo pomnik pomnikiem będzie pomnik poganiał.
    Brawo Panie Prezydencie, pomniki to niech sobie na własnych podwórkach i w ogródkach budują, jak mają taką potrzebę.
    Tyle w temacie :)

  • Dariusz - niezalogowany 2015-05-14 10:58:25

    Panie Jarku za dużo tv trwam i ojca rydzyka :)
    Pewnie za in -vitro też by Pan wsadzał ludzi do więzienia ?
    Pomnik w Ciechanowie to taki sam pomysł jak bieganie prezesa na pokaz, po krakowskim przedmieściu czyli miejscu pracy URZĘDUJĄCEGO PREZYDENTA. Kwiaty składa się na grobach - taka tradycja.....
    Nie mam nic przeciwko budowie pomnika ale na terenie prywatnym - czytaj - posesja kogoś z szanownego komitetu i za ich własne środki.
    Dodatkowo skoro pis blokuje budowę Lidla , mieszkańcy zawsze mogą zablokować budowę pomnika....
    Cytując klasyka: nikt nam nie wmówi że białe jest białe, a czarne jest czarne :)))

  • S. - niezalogowany 2015-05-13 21:01:15

    Na pomniki dużo placu po jednostce wojskowej.
    Nawiasem, przed bramą 1 i 3 maja leżały stare zeschnięte kwiaty, a przy pomniku na placu Kościuszki wieńców moc, może by jaki komitet uprzątnął i zadbał, bo to tez historia miasta i wizytówka

  • M.. - niezalogowany 2015-05-13 18:19:41

    Pomnik i pomnik w kółko to samo. Ważniejsza jest pamięć nad grobem i w sercu, modlitwa, świeca i kwiat, a nie puste zimne głazy.

  • Jarek56 - niezalogowany 2015-05-13 18:04:34

    Niech ciemniaki typu aga i ciech przeczytają co mówi poseł Kołakowski ,to nie będą mieli problemów skąd będą pieniądze na pomnik.Nikt ich o to nie prosi.Aga choćby je miała,to i tak ich nie da,bo jest za głupiutka by zrozumieć co to jest pamięć i szacunek dla historii kraju w którym żyje i który ma swoją tradycję i pamięć o nieżyjących.Dla niej i dla ciecha najważniejsze są dzisiejsze potrzeby,byleby było na faje,piwo i na coś tam do malowania tępej twarzy.

  • ciech - niezalogowany 2015-05-13 16:56:15

    i co jeszcze wymyślą....????
    popieram agę, niech zrobią zbiórkę na kasę...

  • aga - niezalogowany 2015-05-13 14:11:27

    bezsens, jest wiele potrzebniejszych rzeczy niż budowanie pomników...śmiech na sali... ludzie nie mają za co jeść a takimi bzdetami ludzie się zajmują... dla mnie to niech budują i 100 pomników ale nie za "moje" pieniądze :) jak ludzie są tępi to niech dają na tą beznadziejną zbiórkę...

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Operator Maszyn

Sofidel Poland jest częścią Grupy Sofidel, światowego lidera produkcji w branży papierniczej oraz czołowego producenta artykułów higienicznych, a..


Dom 100m.kw. + duża działka

Sprzedam dom jednorodzinny w Grudusku, 5 pokoi, kuchnia łazienka. Duża działka, ponad 3300 m.kw. + budynki gospodarcze, cała działka ogrodzona...


Magazynier- operator wózka

Sofidel Poland jest częścią Grupy Sofidel, światowego lidera produkcji w branży papierniczej oraz czołowego producenta artykułów higienicznych, a..


Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ciechanowinaczej.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

R4BC PL SP Z O O z siedzibą w Ciechanów 06-400, Plac Tadeusza Kościuszki 13a lok.7

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"