Reklama

Pierwszy taki list otwarty do Dyrektorów, Nauczycieli i Wychowawców z terenu powiatu ciechanowskiego

10/05/2021 12:05

Zespół Specjalistów Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ciechanowie wystosował list otwarty do Dyrektorów, Nauczycieli i Wychowawców z terenu powiatu ciechanowskiego.

- Czas pandemii stawia przed nami ciągle nowe wyzwania i powoduje konieczność podejmowania działań nowych i niestandardowych. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna w Ciechanowie staje przed takim wyzwaniem i po raz pierwszy w swojej prawie 40-letniej działalności kieruje do Dyrektorów, Nauczycieli i Wychowawców list otwarty - informują autorzy listu.

Poniżej publikujemy jego treść: 

Drogie Koleżanki, drodzy Koledzy,
Szanowni Dyrektorzy, Nauczyciele i Wychowawcy,

Pandemia „spadła niespodziewanie” na nas wszystkich - zmieniła nasze dotychczasowe życie i sposób nauczania, ograniczyła też bezpośrednie relacje z dziećmi, do których byliśmy przyzwyczajeni. Wszyscy znaleźliśmy się w nowej rzeczywistości, z ograniczeniami, niepewnością o przyszłość, lękiem o życie własne i naszych bliskich, nowymi rozwiązaniami i nową formą kontaktu. Izolacja kosztowała nas ograniczenie kontaktów bezpośrednich, utratę bliskości, osłabienie relacji, wymagała dostosowania się do nowych zasad. Zostaliśmy i my, i nasi uczniowie postawieni w nowej sytuacji. O ile dość szybko doszło do realizacji lekcji zdalnych i poradzenia sobie z ich techniczną organizacją, o tyle znacznie trudniej było nadrobić brak bezpośrednich relacji społecznych.

Poprawa sytuacji epidemicznej daje nadzieję na powrót do nauki stacjonarnej. Od dłuższego czasu słyszymy od dzieci i młodzieży korzystających z naszych usług zarówno o nadziejach na powrót do szkoły i oczekiwaniu na „prawdziwe spotkania”, jak również o licznych obawach i lękach związanych z tym powrotem. Dzieci i młodzież tęsknią za kontaktem z rówieśnikami i nauczycielami, ale z drugiej strony długa przerwa w tych kontaktach budzi ich lęki i obawy. Potęguje je niepokój związany z „rozliczaniem” za czas edukacji zdalnej, sprawdzaniem wiedzy, odpytywaniem, wyobrażanym sobie przez dzieci zwiększeniem liczby klasówek, kartkówek, odpytywań, itp. Wśród dzieci i młodzieży narastają więc obawy związane z samym powrotem, wejściem do grupy, ale i z kontaktem z nauczycielami. W tej sytuacji zachęcamy do rozważnego i empatycznego podejścia do problemu sprawdzania wiedzy i umiejętności uczniów, które – szczególnie na początku – trzeba ograniczyć do niezbędnego minimum. Powrót po długim czasie do nauki stacjonarnej sprawia, że wszystkie relacje, zarówno te pomiędzy uczniami, jak i uczniami a nauczycielami będą musiały być zbudowane od nowa. W tej sytuacji niezwykle ważne staje się zapewnienie wspierającego i przyjaznego środowiska edukacyjnego. Chodzi o to, by w szczególny sposób zaopiekować się sferą emocjonalną naszych uczniów, co w dalszej perspektywie ułatwi skupienie się na nauce i umożliwi rozwój oraz bardziej wydajną pracę.

Jesteśmy przekonani, że pierwsze dni nauki stacjonarnej w szkołach trzeba przeznaczyć na oswojenie się i przyzwyczajenie do bycia razem, dostarczenie dobrych doświadczeń, a także zwerbalizowanie, ekspresję i zrozumienie emocji związanych z wielomiesięczną izolacją społeczną. Zachęcamy więc do podjęcia na lekcjach aktywności nastawionych na integrację klasy, odbudowanie relacji i obniżenie poziomu stresu związanego z powrotem, omówienie sytuacji, myśli, emocji i potrzeb, które się pojawia w grupach. W jaki sposób tego dokonać? Najlepiej stwarzając liczne okazje do rozmów z uczniami. Niech te rozmowy pozwolą wypowiedzieć im swoje zdanie i dają dzieciom poczucie bycia wysłuchanym. Warto zaprosić uczniów, by w rozmowach podzielili się tym:
- jak przeżywali czas oddzielenia,
- czego im brakowało, a co im pasowało,
- co wydarzyło się w tym czasie w ich życiu, a czym chcieliby się podzielić,

- czego nowego dowiedzieli się o sobie, o świecie,
- jak się czują teraz,
- z czego się cieszą,
- czego się obawiają,
- czego potrzebowaliby, aby powrót do szkolnej rzeczywistości był spokojny.
Warto spytać uczniów o obawy, wątpliwości, niejasności, jakie ich nurtują, a następnie na nie odpowiedzieć. Zachęcamy do nazywania głównych obaw, radości i oczekiwań całej klasy. Pamiętajmy, że dzieciom i dorosłym (zwykle), aby mogli się czuć bezpiecznie i funkcjonować sprawnie potrzeba wysłuchania, zrozumienia, poczucia się podobnym do innych, a jednocześnie wyjątkowym.

Prosimy, by z uwagą podejść do kontaktów z uczniami, bowiem w czasie nauki zdalnej mogło się między nimi i w nich wiele zadziać, prawdopodobnie doszło do wielu zmian, których nie do końca jesteśmy świadomi. Zwróćmy uwagę na to, czy nikt z uczniów nie został wykluczony, obserwujmy jak dzieci sobie radzą w kontaktach społecznych, jak sobie radzą z emocjami. Zaproponujmy naszym uczniom – poza rozmową – również wspólne aktywności, wyjście do parku, czy na boisko, kontakt z naturą, wycieczkę, spacer. Zaproponujmy prace plastyczne, muzyczne, ruchowe i inne formy ekspresji oraz twórczości, jak również gry zespołowe. Wykorzystajmy w szczególności gry, które będą integrować klasę. Wykorzystajmy tę sytuację, by zadbać o uczniów i siebie, rozwijać zdolności emocjonalno-społeczne oraz tworzyć atmosferę współpracy. Czynniki te, jak pokazują liczne badania, są ważnym predyktorem wykorzystania zdolności indywidualnych i grupowych oraz wydajnej pracy w grupie. Będzie to również okazja do poznania uczniów, nie tylko przez pryzmat zdolności edukacyjnych, ale szerzej - poznania ich talentów, zdolności interpersonalnych i intrapsychicznych, w pewnym zakresie poznania ich sposobu myślenia i odczuwania, a tym samym budowania ich samoświadomości.

W razie pytań, wątpliwości, braku pomysłów na integrację grupy lub w miarę ujawniania się różnych problemów dzieci i młodzieży zachęcamy Nauczycieli i Wychowawców do skorzystania z możliwości konsultacji i porad (bezpośrednich lub/ i telefonicznych) z pracownikami Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ciechanowie (po wcześniejszym telefonicznym ustaleniu terminu).
Kontakt telefoniczny z Poradnią: 23 672 26 73 lub 23 673 27 73.

Jednocześnie – z nadzieją, że podane informacje ułatwią Państwu pracę – zachęcamy Nauczycieli i Wychowawców do zapoznania się z materiałami zawartymi na blogu CEO (Centrum Edukacji Obywatelskiej), w szczególności do:
- obejrzenia webinarium: Powrót do stacjonarnej szkoły – jak przygotować do niego uczniów i uczennice? https://blog.ceo.org.pl/powrot-do-stacjonarnej-szkoly-jak-przygotowac-doniego-uczniow-i-uczennice-webinarium/
- przeczytania publikacji: Jak przygotować się do powrotu do edukacji stacjonarnej? cz. I oraz cz. II https://blog.ceo.org.pl/jak-przygotowac-sie-do-powrotu-do-edukacji-stacjonarnej-cz-i/
https://blog.ceo.org.pl/jak-przygotowac-sie-do-powrotu-do-edukacji-stacjonarnej-cz-ii/

 

Z wyrazami szacunku i życzeniami powodzenia
p. o. Dyrektora oraz Zespół Specjalistów
Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Ciechanowie

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do