
Żółte tablice rejestracyjne są atrybutem przeznaczonym dla pojazdów klasycznych, które zostały uznane za zabytek. Uzyskanie żółtych tablic wymaga nieco więcej wysiłku niż rejestracja „normalnego” samochodu. Wiążą się jednak z pewnymi korzyściami niedostępnymi dla pojazdów z białymi tablicami. Jakie są zalety posiadania samochodu na żółtych tablicach rejestracyjnych i co trzeba zrobić, aby je uzyskać?
Aby zdobyć żółte tablice rejestracyjne, należy zacząć od kupna pojazdu, który kwalifikuje się na zabytkowy. Poszukiwania klasyka najlepiej prowadzić na portalach specjalizujących się w pojazdach z dawnych lat – takich jak otoklasyki.pl. Zanim jednak rozpoczniemy poszukiwania, warto dowiedzieć się, jak wygląda rejestracja pojazdu na zabytkowy.
Aby samochód otrzymał żółte tablice, musi spełnić jeden z trzech warunków: wpis do rejestru zabytków, wpis do wojewódzkiej ewidencji zabytków lub wpis do inwentarza muzealiów. Żółte tablice rejestracyjne wprowadzono 1 maja 2000 roku dla pojazdów które:
Przewidziano również specjalne warunki, które pozwalają uzyskać żółte tablice z pominięciem powyższych wymagań, dla pojazdów które:
O wymaganiach w danym województwie decydują wojewódzcy konserwatorzy zabytków. Z czasem niektóre województwa podniosły wymagany wiek do 30 lat. W 2023 roku w województwie mazowieckim zaostrzono wymagania jeszcze bardziej m.in. wiek minimum 35 lat oraz minimum 20 lat od zakończenia produkcji, a także kilka dodatkowych kryteriów do spełnienia. Dlatego warto sprawdzić wcześniej lokalne przepisy.
Uzyskanie wpisu rozpoczyna się od wypełnienia karty ewidencyjnej ruchomego zabytku techniki. Należy przy tym skorzystać z usług wyspecjalizowanego rzeczoznawcy, który przygotuje również białą kartę – w procesie rejestracji potrzebne będą trzy egzemplarze białej karty. Wniosek oraz białą kartę należy dostarczyć do wojewódzkiej ewidencji zabytków. Druga biała karta trafia do Krajowego Ośrodka Badań i Dokumentacji Zabytków w Warszawie, a trzecia jest dołączana do ewidencji po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku.
Gdy uzyskamy pozytywną decyzję wojewódzkiego konserwatora zabytków, należy wykonać przegląd. Po pozytywnym przejściu badania technicznego można udać się do wydziału komunikacji celem rejestracji. W urzędzie niezbędne będą również:
W przypadku pojazdów sprowadzonych z zagranicy potrzebne będą również tłumaczenia dokumentów, a także potwierdzenia opłacenia akcyzy i odprawy celnej.
Alternatywną drogą do uzyskania żółtych tablic jest wpis do inwentarza muzealiów dowolnego muzeum technicznego – również prywatnego. W tym wypadku nie obowiązują wymogi nałożone przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, dlatego ten sposób budzi pewne kontrowersje. Wynikają one z tego, że prywatne muzea mogą za odpowiednią opłatą wpisywać samochody do swojego inwentarza. Efektem tego może być rejestracja jako zabytek pojazdu, który jest stosunkowo młody i nie budzi żadnych skojarzeń z autem zabytkowym.
Korzyści, jakie dają żółte tablice rejestracyjne to:
Artykuł sponsorowany
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Dane dotyczące wieku samochodów które mają być klasykami są nieaktualne, na Mazowszu to 35 lat. Tak postanowił Mazowiecki Konserwator Zabytków. Kto chce mieć klasyka niech szuka informacji na stronie Konserwatora Mazowieckiego. W innych województwach to 30 lat. Jak zwykle nierówność wobec prawa.