Reklama

Ponad 900 uczniów z Ciechanowa uczy się zdalnie

23/04/2020 15:37

Wszystkie szkoły na terenie województwa mazowieckiego prowadzą kształcenie na odległość. 24 kwietnia zajęcia dydaktyczne zakończy ponad 2,7 tys. uczniów z ostatnich klas liceów i techników z terenu rejonu ciechanowskiego, w tym ponad 900 uczniów z Ciechanowa. W szkołach z terenu delegatury ciechanowskiej odbyły się już rady klasyfikacyjne dotyczące uczniów klas maturalnych. Dyrektorzy nie sygnalizowali problemów z ich przeprowadzeniem.

Ministerstwo Edukacji Narodowej, w związku z czasowym ograniczeniem funkcjonowania szkół i placówek, zmieniło harmonogram rekrutacji. Zgodnie z nowymi przepisami w roku szkolnym 2019/2020 Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej otrzymał upoważnienie do zmiany harmonogramu przeprowadzania egzaminów zewnętrznych. Zgodnie z nowymi przepisami komunikat w tej sprawie zostanie ogłoszony nie później niż na 21 dni przed pierwszym dniem przeprowadzania egzaminu maturalnego.

Od 25 marca br. w polskich szkołach, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej, prowadzone jest kształcenie na odległość. Z monitoringu przeprowadzonego przez Kuratorium Oświaty w Warszawie wynika, że wszystkie szkoły i placówki oświatowe na terenie województwa mazowieckiego realizują tego typu kształcenie. Dyrektorzy szkół poinformowali rodziców m.in. o trybie i zasadach prowadzenia zajęć oraz o sposobach konsultacji uczniów i rodziców z nauczycielami. Każdy zgłoszony do Kuratorium problem rozwiązywany jest na bieżąco w ramach nadzoru pedagogicznego.

Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Kuratorium Oświaty w Warszawie wspierają uczniów, rodziców, nauczycieli, dyrektorów w tym szczególnym okresie. Przygotowano szereg rozwiązań, które umożliwiają szkołom działanie w zmienionych warunkach organizacyjnych, w szczególności pracę z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.

Do dyspozycji nauczycieli przygotowano m.in.: platformę edukacyjną epodreczniki.pl, serwis gov.pl/zdalnelekcje oraz pasmo edukacyjne w Telewizji Polskiej. Rekomendowane są również strony internetowe, które mogą być wykorzystywane przez nauczycieli do zdalnej pracy z uczniami. Są to m.in.: portal lektury.gov.pl, portale edukacyjne Instytutu Pamięci Narodowej, Telewizji Polskiej, Polskiego Radia, Biblioteka Cyfrowa Ośrodka Rozwoju Edukacji, strona Centrum Nauki Kopernik. Ponadto MEN udostępnił poradniki dla dyrektorów i nauczycieli z praktycznymi wskazówkami dotyczącymi prowadzenia kształcenia na odległość.

- W rzeczywistości, na którą nie mieliśmy wpływu nauczyciele szybko musieli nauczyć się inaczej pracować z uczniami, a uczniowie uczyć się w inny sposób. I za to obie grupy należy pochwalić – mówi Aurelia Michałowska, Mazowiecki Kurator Oświaty -  Część nauczycieli  już wcześniej wykorzystywała różne formy nauki zdalnej, ale na pewno nie w takim zakresie jak obecnie. Zdobyte doświadczenie i umiejętności zarówno przez nauczycieli, jak i przez uczniów będzie można wykorzystać w przyszłości, choć nauka zdalna nie zastąpi szkoły stacjonarnej.

Ministerstwo przygotowało również rekomendacje dotyczące pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami, w tym tymi objętymi kształceniem specjalnym i pomocą psychologiczno-pedagogiczną. Z informacji zebranych w ramach nadzoru pedagogicznego wynika, że 100 proc. szkół specjalnych prowadzi nauczanie zdalne. Sposób organizacji tego kształcenia dostosowany jest do potrzeb i możliwości uczniów niepełnosprawnych. W poradniku „Kształcenie na odległość”, przygotowanym przez MEN, zawarte są również informacje o metodach pracy z uczniem z niepełnosprawnościami, które mogą być podpowiedzią dla rodziców do samodzielnej pracy z dzieckiem w domu. 

Ważnym wsparciem dla nauczycieli są bezpłatne szkolenia on-line „Lekcja:Enter”, na których dowiadują się, jak mogą kreatywnie i efektywnie wykorzystać e-zasoby i urządzenia mobilne na lekcjach. Kuratorium Oświaty w Warszawie zorganizowało wspólnie z Ośrodkiem Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów w Warszawie webinaria dla nauczycieli poświęcone m.in. dostępnym dla nauczycieli narzędziom umożliwiającym naukę zdalną. Wspieraliśmy również realizację części zajęć edukacyjnych, przygotowywanych przez nauczycieli z Mazowsza dla Telewizji Polskiej.

Na prośbę Mazowieckiego Kuratora Oświaty poradnie psychologiczno-pedagogiczne uruchomiły dla osób potrzebujących wsparcia konsultacje doświadczonych specjalistów. Inicjatywa ta skierowana jest zarówno do dzieci i młodzieży, jak również do wszystkich osób przeżywających kryzys emocjonalny. Na stronie internetowej Kuratorium opublikowany został wykaz poradni, zawierający m.in.: dane teleadresowe, godziny dyżurów.

Samorządy i szkoły otrzymują wsparcie finansowe na zakup sprzętu dla uczniów i nauczycieli w ramach programu „Zdalna szkoła”. Najwięcej wniosków wpłynęło dotychczas z województwa  mazowieckiego – 324 (dane na dzień 20 kwietnia 2020 r.). Oznacza to, że ponad 92 proc. samorządów z Mazowsza złożyło aplikacje w ramach tego programu. O pieniądze na zakup sprzętu może wnioskować każda gmina i powiat, a co istotne nie jest wymagany wkład własny. Do rozdysponowania jest ogółem 186 mln zł.  Otrzymane środki samorządy mogą przeznaczyć na kupno: komputerów, laptopów, tabletów, niezbędnego oprogramowania, ubezpieczenia sprzętu, mobilnego dostępu do internetu lub innych akcesoriów potrzebnych w zdalnym nauczaniu.

Wydział – Biuro Kuratora Oświaty

Kuratorium Oświaty w Warszawie

(fot. UM)

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do