
Zarząd Powiatu Ciechanowskiego przyjął w ostatni piątek (29 października) stanowisko ws. projektowanej obwodnicy Ciechanowa, w którym negatywnie ocenił wszystkie trzy zaproponowane warianty przebiegu drogi. Zwrócił też uwagę na konieczność budowę drugiej, północnej obwodnicy miasta.
- Analiza przedstawionych koncepcji wykazała ich niezgodność z obecnie obowiązującymi aktami planistycznymi szczebla gminnego i wojewódzkiego (na mapie kolorem pomarańczowym oznaczono przebieg obwodnicy zgodnie z dokumentami planistycznymi województwa mazowieckiego - przyp. red.). Ponadto przedstawione koncepcje nie wpisują się w podstawowe przesłanki - społeczne, ekonomiczne, komunikacyjne, przyrodnicze czy urbanistyczne, które powinny stanowić główne wytyczne przy projektowaniu tego rodzaju inwestycji. W związku z powyższym Zarząd Powiatu nie miał podstaw do pozytywnego zaopiniowania koncepcji przedstawionych przez GDDKiA - podkreśliła Joanna Potocka-Rak, starosta ciechanowski.
Stanowisko Zarządu Powiatu Ciechanowskiego w sprawie projektowanej obwodnicy Ciechanowa:
Zarząd Powiatu Ciechanowskiego wyraża negatywną opinię dotyczącą przedstawionych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad trzech wariantów przebiegu projektowanej obwodnicy Ciechanowa. Negatywną opinię uzasadniają poniżej przedstawione argumenty:
1. Wszystkie trzy zaproponowane wersje przebiegu trasy obwodnicy Ciechanowa są niezgodne z obowiązującymi aktami planistycznymi, jakimi są:
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta Ciechanów,
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Ciechanów,
- studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gołymin-Ośrodek,
- planem zagospodarowania przestrzennego województwa mazowieckiego.
Wskazanie przebiegu trasy projektowanej obwodnicy z pominięciem wariantu określonego w powyżej przywołanych aktach planistycznych jest zaprzeczeniem zasad związanych z planowaniem przestrzennym (usystematyzowanie działań, ciągłość w czasie, przejrzystość i przewidywalność działań), a także ogranicza zaufanie społeczności lokalnej do organów władz samorządowych. W oparciu o powyżej wskazane dokumenty sporządzane są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego oraz podejmowane decyzje inwestycyjne. Taka chronologia działań daje poczucie ciągłości i przewidywalności w planowaniu przestrzennym i w procesach inwestycyjnych. W żadnych dotychczasowych założeniach wynikających z opracowań dla powiatu ciechanowskiego nie brano pod uwagę przebiegu obwodnicy Ciechanowa w wariantach obecnie wskazywanych na etapie prowadzonej akcji informacyjnej.
2. Wariant niebieski w sposób drastyczny ogranicza możliwości rozwoju przestrzennego miasta Ciechanów, poprzez lokalizację trasy obwodnicy w strefie zurbanizowanej lub podlegającej urbanizacji. Podstawowym zadaniem obwodnicy jest ominięcie obszaru miejskiego, tak aby ruch tranzytowy był jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców. Przebieg obwodnicy w tym wariancie został wyznaczony w bezpośredniej bliskości osiedli domów jednorodzinnych (osiedle Krubin, osiedle w rejonie ul. Sońskiej), dodatkowo narusza tereny prawnie chronionego użytku ekologicznego "Bagry". Równocześnie wariant ten jest wariantem najdłuższym, choć najbliżej położonym względem centrum miasta Ciechanowa. Lokalizacja drogi klasy "GP" w części po trasie wybudowanej w 2019 roku Alei Unii Europejskiej, z powodów konieczności spełnienia warunków technicznych, wymusza generalna przebudowę tejże ulicy z ponownym poniesieniem znacznych nakładów finansowych ze środków publicznych.
3. Planowany przebieg obwodnicy w pozostałych dwóch przedstawionych wariantach (wariant zielony, wariant fioletowy) będzie niekorzystny z punktu widzenia przyrodniczego, społecznego i przestrzennego. Proponowana lokalizacja obwodnicy wg tych wariantów:
- W sposób przypadkowy przecina i silnie ingeruje w kompleks lasu oraz tereny wypoczynkowe położone w sąsiedztwie zbiornika wodnego w Krubinie,
- wywoła niekorzystne skutki społeczne na terenie powiatu ciechanowskiego takie jak: narażanie na oddziaływanie hałasu komunikacyjnego znacznej liczby ludności zamieszkałej w miejscowościach Rzeczki, Grędzice, Nużewo, Mieszki-Atle, generuje większą liczbę konfliktów społecznych wynikających z potencjalnych wyburzeń oraz zmiany dotychczasowego zagospodarowania terenu, spowoduje utrudnienia dojazdu do pracy, szkół, miejsc wypoczynku z terenów jeszcze intensywnie zabudowanych a położonych po stronie południowej projektowanej obwodnicy,
- powoduje przekształcenie antropogeniczne terenu niepoddanego dotychczas takiemu przekształceniu,
- wpłynie na obniżenie walorów krajobrazowych terenów rejonu ul. Sońskiej, będących istotnym elementem prowadzonej strategii turystycznej na obszarze objętym projektem.
Realizacja każdego z przedstawionych wariantów będzie wiązała się z niepotrzebnymi wydatkami na minimalizację wpływu inwestycji na siedliska przyrodnicze, wygeneruje konflikty społeczne oraz nie rozwiąże w pełni problemów komunikacyjnych. Podnosząc problem pełnego czy też kompleksowego rozwiązania trudności komunikacyjnych w rejonie miasta Ciechanów, Zarząd Powiatu Ciechanowskiego wskazuje na równoczesna potrzebę planowania oraz docelowej realizacji północnej obwodnicy miasta. Trasa ta miałaby na celu połączenie komunikacyjne drogi krajowej nr 60 i pośrednio drogi krajowej nr 50, z drogami wojewódzkimi nr 615, 616, 617, "wyprowadzenie" ruchu tranzytowego poza strefę obszaru intensywnie zurbanizowanego w kierunkach na Przasnysz, Grudusk i Mławę.
Istotną rolę w planowaniu pełnią konsultacje społeczne, które powinny odbywać się bez względu na trudności obiektywne, natomiast konflikty przestrzenne należy rozwiązywać na etapie koncepcyjnym, gdyż tylko w tym czasie są one możliwe do efektywnego i mało kosztochłonnego rozwiązania.
Podkreślając niekwestionowaną potrzebę budowy obwodnicy miasta Ciechanów, Zarząd Powiatu Ciechanowskiego wnosi o pilną kontynuację prac związanych z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej, przy uwzględnieniu:
- konieczności przeprowadzenia konsultacji społecznych z przedstawieniem uwarunkowań, które są związane ze wskazywanymi wariantami przebiegu obwodnicy, równocześnie za celowe i istotne uważa się na etapie konsultacji przedstawienie niezależnego od wykonującego projekt opracowania w formie zbliżonej do studium wykonalności dla wariantów projektowanej inwestycji:
- utrzymania kompleksów leśnych, gdyż tereny zieleni pełnią ważną rolę z punktu widzenia utrzymywania i budowania więzi społecznych, natomiast usługi ekosystemowe dostarczane przez nie są zwykle niedoszacowane w systemach planowania przestrzennego oraz zarządzania obszarami zurbanizowanymi,
- zapewnienia ochrony różnorodności biologicznej, terenów zieleni i krajobrazu,
- ograniczania zmiany przeznaczenia gruntów rolnych na cele nierolnicze w odniesieniu do gruntów wysokiej jakości i przydatności dla rolnictwa (klas bonitacyjnych I-III) oraz gruntów zmeliorowanych,
- ochrony istniejącej zabudowy przed koniecznością wyburzeń, uciążliwościami wywołanymi hałasem komunikacyjnym i zanieczyszczeniami,
- ochrony ukształtowanych struktur przestrzennych miasta Ciechanowa oraz zurbanizowanych obszarów wiejskich w strefie przebiegu projektowanej obwodnicy, z uwzględnieniem granic własności nieruchomości oraz dojazdów do tychże nieruchomości,
- obowiązujących aktów planistycznych takich jak: studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego czy też wydanych decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
W związku z przedstawionymi powyżej argumentami Zarząd Powiatu Ciechanowskiego nie ma podstaw do pozytywnego zaopiniowania przedstawionych trzech wariantów przebiegu projektowanej obwodnicy Ciechanowa.
Czytaj też:
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Ale zdziwienie. PSL w mieście PSL w powiecie więc negują. Oczywiście projekt PSL Struzika będzie OK. Ale polityka, na złość mamie odmrożę sobie uszy i tyle. Obwodnicy nie musi być. Projekt ugrzęźnie w politycznych przepychankach. jakie to polskie i warcholskie.
co ty masz do PSL= typowa PISlamska CHOROBA PARTYJNA --a kto POLAKÓW DZIELI to przedszkolaki nawet wiedzą !!!!
to jest chore. wszędzie widzicie PSL albo PIS. Przeczytałeś stanowisko Powiatu???? Człowieku przecież te pseudo warianty obwodnicy narysował jakiś przedszkolak. Mamy to zaakceptować tylko dlatego bo jaśnie nam panujący PIS daje dodatkową drogę krajową przez miasto?
***** *** NACZELNE HASŁO TYCH DWOJGA Z PEZEL. Na te trzy kolory ,by je nam pokazać Wielka Dyrekcja Długich Dróg z Warszawki wydała jakieś znaczące środki? Tak pytam z ciekawości,bo ci dwoje od ***** *** też niech wezmą kolorowe kredki i pokaża nam i im kolejne trzy warianty, a wtedy ,ale nie będę uprzedzał wypadków ;-)
Jedyne słuszne stwierdzenie w Twojej wypowiedzi, cytuję: "***** ***".
Chcemy obwodnicy a nie politycznych negacji psl
tak się składa, że warianty zaproponowane przez GDDiKa są obwodnicami miasta wyłącznie z nazwy. za słownikiem j. polskiego PWN: "obwodnica «droga biegnąca dookoła miasta lub śródmieścia, której zadaniem jest odciążenie ruchu w mieście i ułatwienie przejazdu» ". Natomiast wszystkie trzy warianty nie są obwodnicą miasta, a co najwyżej śródmieścia i budowa obwodnicy w zaproponowanym wariacie przeniesie problemy z jednego miejsca miasta do drugiego. Serio tak wam wszystkim zależy na wyrżnięciu lasu na Krubinie albo zniszczeniu Bagrów? Po co, w jakim celu? Projektujmy z głową bez wciskania politycznych naleciałości (co niektórym adwersarzom się tu udziela). Jest szansa aby to zrobić z głową i nie piszcie że albo to albo nic, bo nikt pistoletu do głowy nam (na szczęście jeszcze) nie przystawia. :) pozdrawiam,
Jeżeli ten żółty wariant to nowa propozycja Starosty (brak opisu) to jest to wydaje się najbardziej optymalny wariant obwodnicy. Taki wariant jest zawarty w Studium Zagospodarowania Gminy Ciechanów.
Lew ty i przedszkolak to obelga dla przedszkolaka. Przedszkolaki więcej rozumieją niż ty.
Lewatywa leczy lwy lamusy. To od osiołka wykształciuchu bez kultury. Nienawiść do PiSu odebrała ci resztki rozumu.
Czyli PEZEL jest za a nawet przeciw.
Jest tak jak przewidywałem: obwodnicy nie będzie. Osobiście jestem za większym wykorzystaniem ulicy Zjednoczonej Europy i przedłużeniem jej na północ do drogi na Przasnysz.Takie rozwiązanie odciąży miasto przez kilkanaście lat.
Nie becz. Mają do wydania może ze 200 mln zł i kto przepuści taką szansę na wałki? Obwodnica powstanie,czyimś kosztem,ale powstanie bekso. Wywłaszczonym właścicielom nieruchomości na tej trasie rzucą ochłapy,bo ten rząd ma gdzieś dobro Polaków,a myślą tylko o swoich.
Nie becz - nie muszą wcale robić tej obwodnicy u nas inne miasta mogą się ucieszyć. Tam gdzie tylu się kłóci ktoś inny skorzysta. Taka inwestycja to zawsze jakieś wywłaszczenia a na przykładzie pętli ciechanowskiej mogę powiedzieć, że wielu wywłaszczonych dostało dobrą kasę za kiepskiej jakości grunty. Byli tacy co specjalnie obsiewali żeby zainkasować większą kasę choć wiedzieli, że grunty będą przejmowane. Jak porównam ten rząd do poprzednich rządów (PO PSL) to ten rząd właśnie najbardziej dba o Polaków. Poprzednicy nie rzucali nie swoim nawet ochłapów.
Po zajęciu stanowiska przez Starostwo mamy już 5 różnych tras dla obwodnicy,3 zaproponowała Krajowa Dyrekcja Dróg/niebieski. zielony, fioletowy/ Gmina Ciechanów zaproponowała 1 wariant/różowy/ Gmina Opinogóra także swój wariant wskazała, może by tak zobaczyć jakie uwagi złożą mieszkańcy Ciechanowa a także mieszkańcy trzech Gmin najbardziej zainteresowani budową obwodnicy, w drugim etapie konsultacji społecznych poddać ocenę przebiegu trasy obwodnicy Ciechanowa organizując referendum, obwodnica jest niezbędna w szczególności dla tirów jeżdżących z kierunku zachodniego na wschodni.
gminy nie zaproponowały ,ale wybrały z tych trzech . pezel mogłby swoimi kredkami narysować swoje propozycje ,ale boi się gniewu ludu wiejskiego i dlatego woli ***** *** ,a i tak się zgodzi tyle ,że ,bedzie ,że walczył o ziemię i rolników a PiS ICH NISZCZY.Ot tak wygląda socjotechnika na ludziach.
Wariant zaproponowany przez Starostwo jest zdecydowanie najlepszy !
DLA MNIE TO ALBO WARIANT KOLORU POMARAŃCZOWEGO WSKAZANY PRZEZ STAROSTWO ALBO WARIAN FIOLETOWY WSKAZANY PRZEZ GENERALNA DYREKCJĘ,ZOBACZYMY CHYBA W STYCZNIU 2022 R BĘDZIE DRUGA TURA KONSULTACJI
A co na to wujek Struzik?
Pan Wójt się wypowiadał ze warianty zaproponowane przez gddkia to śmiech na sali a sam sięośmieszył tym co proponuje gmina, wg gminy obwodnica dalej ma iść przez miasto skutkując wycięciem lasu krubińskiego, bedzie to duza uciazliwosc dla mieszkancow Mieszki Atle i Różki generując hałas zanieczyszczenia niebezpieczenstwo i odciecie jedynego dojazdu do Ciechanowa. Przedstawiciel Pana Wójta okłamał nas na spotkaniu. Tak gmina szanuje swoich mieszkańców, moze dlatego ze juz Pan Wójt nie bedzie więcej kandydował to ma nas w nosie…a zastępca Pana Wójta też ładnie kariere rozpoczyna wciskając kłamstwa prosto w oczy od samego początku!!!
Mieszkańcy wiosek Mieszki Atle i Mieszki Różki daliście się omamić jak małe dzieci, może teraz wasz przedstawiciel rady gminy przejrzy na oczy podnosząc rękę w trakcie głosowań na sesjach!!!!