Reklama

Petanque - nowa gra dla naszych mieszkańców

21/09/2012 12:16

Kto jeszcze nie wie, co kryje się pod nazwą „petanque” musi koniecznie zjawić się w nadchodzący weekend 22-23 września o godzinie 9:00 na terenie boiska SPP przy ul. Wyspiańskiego 11A. Świetna zabawa i sportowe emocje gwarantowane!


CiechanówInaczej uchyli jednak rąbka tajemnicy. Często na skwerach w parkach zauważyć można grupkę ludzi rzucających metalowymi kulami. Pochylają się, gimnastykują, aby jak najcelniej trafić w małą, drewnianą piłeczkę. Świnka, bo taką nosi nazwę, stanowi centrum zainteresowania graczy. Właśnie, graczy, bo petanque to nic innego jak gra w metalowe kule. Jej historia sięga czasów starożytnego Egiptu. Dziś po wielu przeobrażeniach znana jest na całym świecie. Grono swoich miłośników zabawy znajduje się też w naszym mieście.



Klub Petanki Ciechan cyklicznie organizuje imprezy związane z grą. W najbliższą sobotę odbędzie się II Turniej Petanque o Puchar Prezesa Norco (triplety). Dzień 23 września oznacza rozgrywki o  Puchar Przewodniczącego Rady Miasta Ciechanów (dublety). Każdy kto chciałby się zapoznać, a być może spróbować swoich sił w boulach będzie mile widziany.
Szansę trzeba wykorzystać, bowiem impreza ta wieńczy sezon petanque w Ciechanowie. Nie ma co się przejmować nieznajomością regulaminu zabawy. Poniżej zamieszczamy zasady gry w kule, a umiejętności praktyczne można będzie nabyć podczas sobotniej rozgrywki.



ZASADY GRY W BOULES


1. Petanque (inne nazwy: petanka, boule) jest grą z rodziny gier kulowych (Boules). Rozgrywka toczy się pomiędzy dwiema drużynami lub dwiema osobami:


3 graczy przeciw 3 graczom - „triplet”; grający używają po dwie kule,
2 graczy przeciw 2 graczom - „dublet”; grający używają po trzy kule,
1 gracz przeciw 1 graczowi - „singiel”; grający używają po trzy kule.


2. Grać w kule można prawie na każdym terenie – może to być na przykład ubita ziemia lub żwir. Wyznacza się boisko o wymiarach 4x15 metrów (min. 3x12), ale do gry rekreacyjnej taka dokładność nie jest wymagana. Na poziomie popularnym boiskiem może być każdy płaski teren o utwardzonej nawierzchni: wiejska uliczka, podwórze, skwer, alejka w parku. Na turniejach gra odbywa się na tzw. bulodromach.


3.Do gry używa się kul stalowych o określonych parametrach:


średnica: 70,5mm - 80mm,
waga: 650g – 800g,
i małej drewnianej kulki zwanej „buszon” , „cochonnet”, „jack” – po polsku najczęściej „świnka” o średnicy 35mm.


4. Drużynę lub osobę rozpoczynającą rozgrywkę wybiera się losowo – najczęściej poprzez rzut monetą.


5. Gracz rozpoczynający wybiera miejsce rzutów i rysuje na ziemi okrąg nie mniejszy niż 35cm i nie większy niż 50cm, z tego okręgu rzuca się kulami stojąc obiema nogami w narysowanym okręgu. Obie stopy rzucającego muszą znajdować się wewnątrz okręgu i mieć kontakt z podłożem do momentu dotknięcia rzucaną kulą ziemi.


6. Gracz rozpoczynający rzuca małą drewnianą kulkę na odległość 6m - 1Om, zachowując odległość około 1m odstępu od przeszkody (mur, drzewo).


7. Gracz rzucający świnką ma prawo do trzech prób, jeśli nie uda mu się umieścić świnki zgodnie z przepisami, rzut świnką przechodzi na przeciwników, co nie pozbawia pierwszeństwa rzutów we właściwej grze.


8. Gdy świnka jest umieszczona na boisku, nie wolno poprawiać ani zmieniać terenu boiska. Wolno jedynie wyrównywać zagłębienia powstałe w wyniku rzucania kulami.


9. Gracz rozpoczynający rzuca kulą stalową możliwie blisko małej kulki.


10. Gracz drużyny przeciwnej rzuca kulą starając się umieścić swoją kulę bliżej świnki albo wybić, usunąć kulę rywala.


11. Grę kontynuuje drużyna, osoba, której kula jest dalej od małej kulki do momentu umieszczenia swojej kuli bliżej małej kulki.


12. Gdy drużynie, osobie przegrywającej „skończą się” kule drużyna przeciwna (osoba) stara się umieścić resztę swoich kul bliżej małej kulki.


13. Gdy zespoły (osoby) nie mają już kul, następuje obliczenie punktów. Wygrywający dostaje tyle punktów, ile kul umieścił bliżej małej kulki (punktują kule lepsze od najlepszej przeciwnika).


14. Drużyna (jeden z jej graczy), która wygrała, wybiera miejsce rzutu (w sposób wyżej opisany, pamiętając o tym, że koło powinno zbyć narysowane lub umieszczone wokół punktu, który zajmowała w poprzedniej grze świnka) ) oraz rzuca świnką i pierwszą kulą. Rozpoczyna się następna rozgrywka.


15. Wygrywa drużyna, osoba, który pierwsza zgromadzi 13 punktów.


Uwaga: Przesunięcie świnki nie kończy gry, jeśli pozostaje ona w obrębie boiska. Wybicie świnki poza linie boiska powoduje „skasowanie” gry, chyba że jedna z drużyn nie ma już kul. W takiej sytuacji wygrywa drużyna, która ma jeszcze kule „na ręku”, zdobywając tyle punktów, iloma kulami dysponuje.



Wszystkie niezbędne informacje znajdziecie na stronie www.petanque.mariuszstaw.info.  Serdecznie zapraszamy! A na zachętę przedstawiamy kilka zdjęć z poprzednich edycji z albumu Mariusza Stawickiego, organizatora imprezy.


Redakcja

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do