Reklama

Miasto chce przejąć dawne koszary. Wiemy, co planuje tam utworzyć

23/01/2015 17:14

Zgodnie z zapowiedziami prezydent Krzysztof Kosiński wystosował wniosek do Agencji Mienia Wojskowego i Ministerstwa Obrony Narodowej, z prośbą o przekazanie miastu terenów po dawnych koszarach wojskowych.

Przypomnijmy: pod koniec listopada podczas wizyty w Ciechanowie, szef MON - Tomasz Siemoniak zadeklarował, że koszary mogą stać się własnością miasta nawet ze 100% bonifikatą, jeśli samorząd znajdzie interesujący pomysł na ich zagospodarowanie. Wcześniej Agencja Mienia Wojskowego dwukrotnie podjęła próbę sprzedaży nieruchomości w drodze przetargu, jednak bezskutecznie. Dodajmy, że wartość terenów po dawnych koszarach oszacowano na kwotę 22 mln 200 tys. zł. Minister zapowiedział również, że dalszych przetargów nie będzie i czeka na ewentualny ruch ze strony władz miasta (zapis wystąpienia Tomasza Siemoniaka znajdziecie TUTAJ).


Z uwagi na fakt, że deklaracja szefa MON padały tuż przed drugą turą wyborów prezydenckich w Ciechanowie, pojawiło się pytanie, czy jego słowa będą aktualne także wobec przegranej Waldemara Wardzińskiego, którego popierał. Na początku stycznia z takim pytaniem do MON zwrócił się senator ziemi ciechanowskiej - Jan Maria Jackowski. Resort obrony podtrzymał deklarację ministra Siemoniaka - Ministerstwo Obrony Narodowej podtrzymuje deklarację o możliwości przekazania nieruchomości, uwzględniając obowiązujące uwarunkowania prawne. Dozwolona jest możliwość zbycia przez AMW nieruchomości z uwzględnieniem bonifikaty jedynie na realizację zadań własnych gminy. O wysokości bonifikaty decyduje Prezes AMW w uzgodnieniu z właściwym wojewodą, na podstawie wniosku samorządu - czytamy m.in. w odpowiedzi uzyskanej przez senatora. Przedstawiciele MON podkreślili natomiast, że przekazanie nieruchomości, zgodnie z ustawowymi zapisami, może co prawda odbyć się w drodze bezprzetargowej, jednak nie może być nieodpłatne.


W związku z takim stanowiskiem prezydent Kosiński opracował wniosek z prośbą o przekazanie nieruchomości miastu, z możliwie maksymalną wysokością bonifikaty. We wniosku znalazł się szereg wstępnych pomysłów i propozycji na zagospodarowanie terenów, oczywiście w ramach zadań własnych gminy. Poniżej fragmenty wniosku, dotyczące możliwości zagospodarowania dawnych koszar:


Głównymi założeniami projektu jest podział kompleksu na kilka stref wewnętrznych ze względu na planowane funkcje i stan zachowania oraz architekturę i możliwości techniczne i technologiczne istniejących obiektów.


Potrzeby i uwarunkowania społeczne Miasta, wymagają podjęcia działań związanych z komunalną i socjalną gospodarką mieszkaniową. W tym celu zostałyby zaadoptowane obiekty po dawnej części mieszkalnej koszar zgodnie z ich pierwotną funkcją.


W zasobach gminy znajduje się w chwili obecnej ponad 200 lokali socjalnych dla 660 mieszkańców. Ze względu na zły stan zachowania obiektów i nieopłacalność wykonania remontów kapitalnych, ponad 40 kwalifikuje się do rozbiórki, co spowoduje konieczność zapewnienia lokali zastępczych dla blisko 150 osób. Ponadto w chwili obecnej na mieszkania socjalne oczekuje ponad 800 osób, które otrzymały pozytywną opinię Społecznej Komisji Mieszkaniowej, bez uwzględnienia potrzeb mieszkaniowych spowodowanych eksmisjami i koniecznością zapewnienia zakwaterowania wynikającą z wyroków sądowych.


Problem braku mieszkań socjalnych, komunalnych i tymczasowej alternatywy mieszkaniowej dla osób najuboższych jest rosnącym problemem społecznym Miasta Ciechanów.


Ponadto ze względu na starzenie się społeczeństwa i deficyt miejsc w okolicznych domach pomocy społecznej oraz wychodzenie naprzeciw mieszkańcom czynnym zawodowo, którzy nie mogą samodzielnie zapewnić opieki najbliższym, konieczne jest stworzenie dodatkowych obiektów przystosowanych do przebywania w nich wymagających opieki osób chorych i starszych (dom opieki dziennej i stałej). Usytuowanie obiektów istniejących i wprowadzenie wymaganych przepisami rozwiązań technicznych wraz z zagospodarowaniem terenu, pozwoliłoby na zapewnienie opieki potrzebującym w odpowiednich warunkach sanitarnych.


Pozostałe obiekty zostałyby zaadoptowane na inne cele związane z:


- działalnością kulturalną i wystawienniczą oraz obsługi obiektów działalności kulturalnej;
- parkiem historyczno - militarnym i miejscem działalności grup rekonstrukcyjnych - współpraca z Muzeum Szlachty Mazowieckiej w Ciechanowie;
- działalnością edukacyjną i rekreacyjną dla dzieci i młodzieży;
- działalnością organizacji pozarządowych;
- siedziby lokalnych grup działania, organizacji pozarządowych i inkubatorów przedsiębiorczości;
- regionalnych ośrodków szkoleniowo - treningowych dla rożnych dyscyplin sportu;
- działalnością i organizacją zaplecza dla Banku Żywności;
- wsparciem zaplecza ratownictwa medycznego.


W chwili obecnej na terenie Gminy Miejskiej Ciechanów zarejestrowanych jest 48 organizacji pozarządowych. (...) Stworzenie miejsca w przestrzeni architektonicznej miasta, gdzie będą miały możliwość funkcjonowania i współpracy, niewątpliwie przyczyni się zwiększenia zainteresowania prowadzoną działalnością i większą dostępnością grup, dla których działalność jest adresowana. W chwili obecnej ograniczenia lokalowe lub ich brak, w znaczący sposób ograniczają możliwość rozwoju prowadzonej działalności społecznej.


Ważnym aspektem rozwoju miasta jest również stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości, w sposób świadomy i odpowiedzialny. Założenia obecnie przygotowywanego projektu Gminy Miejskiej Ciechanów, dotyczącego stworzenia Ciechanowskiej Strefy Gospodarczej, zakłada m in. stworzenie inkubatorów przedsiębiorczości. Powstanie bazy lokalowej dla ciekawych inicjatyw gospodarczych, wspomaganych instrumentami ekonomicznymi zarządzanymi przez Gminę Miejską, byłoby alternatywą zwłaszcza dla ludzi młodych oraz częściowym rozwiązaniem problemu, wysokiego wskaźniku bezrobocia w regionie.


Zakładając zainteresowanie instytucji centralnych, np. Parlamentu RP i Rady Ministrów, miasto deklaruje wolę współpracy w ramach budowy w Ciechanowie Ośrodka Repatriacji dla Polaków ze Wschodu, który mógłby powstać na części z wnioskowanego terenu. Sytuacja konfliktu na wschodniej Ukrainie wymaga podjęcia przez Rzeczpospolitą Polską działań mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa tym wszystkim Polakom, których życie i zdrowie poza granicami naszego kraju jest zagrożone.


Tereny niezabudowane zostałyby zagospodarowane poprzez urządzenie terenów zielonych z wydzielonymi miejscami do rekreacji letniej i zimowej (górka saneczkowa i narciarska), które wraz z wymaganą infrastrukturą towarzyszącą, tworzyłyby kompleks sportowo - wypoczynkowy, który w takiej formie nie funkcjonuje na tarnie Gminy Miejskiej Ciechanów.


Jak poinformowała nas rzeczniczka Ratusza wniosek już został przekazany Agencji Mienia Wojskowego i Ministerstwu Obrony Narodowej.


Przypomnijmy, że ciechanowskie koszary to kompleks o powierzchni blisko 38 ha. W jego skład wchodzą 84 budynki o funkcji: koszarowej, sztabowej, biurowej, usługowej, magazynowej, pralni, remizy strażackiej, warsztatowej, szkoleniowej, wartowniczej, gospodarczej, garażowej, schronu, trafostacji i innej, o łącznej powierzchni użytkowej 31 601 m2. Część działki jest niezabudowana. Do końca grudnia 2010 roku stacjonował tam 1. Ciechanowski Pułk Artylerii im. Marszałka Józefa Piłsudskiego. W kwietniu 2011 roku tereny po byłej jednostce wojskowej weszły do zasobów Agencji Mienia Wojskowego.

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    TOMEK - niezalogowany 2015-01-24 10:26:01

    WICEPREMIER SIEMONIAK niech publicznie wyjaśni postępowania prowadzone w sprawie nielegalnych podsłuchów Żandarmerii Wojskowej wobec kadry 16 batalionu dowodzenia w Elblągu i odpowie na pytania: Dlaczego nie zabezpieczono urządzeń podsłuchowych wskazanych przez pokrzywdzonego. Dlaczego umorzono sprawy bez zapoznania się z materiałami operacyjnymi ŻW w Elblągu Dlaczego prokurator TOMASZ MACKIEWICZ z Wojskowej Prokuratury Garnizonowej w Elbląg zataił dane chor. Grzegorza. K. z wydziału operacyjno-rozpoznawczego ŻW i dlaczego nie poniósł za ten czyn konsekwencji. Dlaczego szef prokuratury garnizonowej w Elblągu JAROSŁAW ŻELAZEK po otrzymaniu ponownego wniosku o wszczęcie postępowania w sprawie nielegalnych podsłuchów w 2008r nie wykonał czynności sprawdzających . Dlaczego tylko pokrzywdzony był przesłuchiwany, żandarmi byli tylko rozpytani bez pouczenia o karalności składania fałszywych zeznań, co to oznacz a i jaka jest wartość dowodowa takiego rozpytania nie muszę tłumaczyc. Czy istnieje związek między pierwszym doniesieniem z lipca 2007w sprawie nielegalnie stosowanym podsłuchem , a wypowiedzeniem złożonym przez chor. Grzegorza K w lipcu 2007r A SIEMONIAK niech ujawni i poda do publicznej wiadomości zakres i wyniki kontroli przeprowadzonej dn.31.01.2008r w oddziale elbląskim ŻW dotyczącej nielegalnego stosowania podsłuchów. Dlaczego pokrzywdzony nie otrzymał informacji mimo upływu 5 lat na temat zakresu i wyników kontroli.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do