
Na wartość przedsiębiorstwa wpływa wiele różnych czynników, w tym nie tylko aktywa materialne, ale także określenie wszelkich wartości niematerialnych. Duże znaczenie w tym obszarze ma wycena marki wykonana na podstawie obowiązującego prawa oraz obiektywnych przesłanek, w tych konkretnych danych liczbowych. Jak się okazuje, aby oszacować wartość marki można skorzystać z dostępnych metod. Sprawdźmy, o czym dokładnie mowa.
Wartość marki, podobnie jak znaku towarowego, stanowi istotny element w kontekście wycen przedsiębiorstw. Oszacowanie potencjału danej marki ma wpływ na pozycję rynkową konkretnej firmy, a często jest solidnym atutem przy negocjacjach z kontrahentami czy partnerami biznesowymi.
Zanim jednak właściciel marki zleci jej wycenę, warto dokładnie dowiedzieć się, czym ona jest. Zgodnie z międzynarodowym standardem ISO (100668:2010), przez markę, czyli brand, należy rozumieć wszelkie odnoszące się, związane z funkcją marketingową aktywa niematerialne obejmujące (lecz nie ograniczające się wyłącznie do nich) nazwy, znaki, określenia, symbole, logo, a także projekty graficzne oraz ich kombinacje, które mają na celu zidentyfikowanie towarów, usług lub jednostek bądź stworzenie charakterystycznych obrazów i skojarzeń u interesariuszy, generujących w ten sposób korzyści ekonomiczne.
W praktycznym wymiarze, wyceny marek dokonuje się przede wszystkim wówczas, gdy podmioty uprawnione do tego zamierzają sprzedać daną markę. Z punktu widzenia kupującego oszacowanie wartości marki przez niezależnych specjalistów jest kluczowe w podjęciu decyzji. Marka, tak samo jak wspomniany już znak towarowy, wpływa nie tylko na ogólną wycenę przedsiębiorstwa, ale przede wszystkim stanowi odrębny przedmiot, którym można swobodnie dysponować.
Jak się okazuje, wycena wartości marki może być przeprowadzona w oparciu o kilka grup metod, tj. metody kosztowe, metody dochodowe oraz metody porównawcze, inaczej metoda porównań rynkowych. Podejście kosztowe opiera się przede wszystkim na oszacowaniu kosztu odtworzenia. W myśl podejścia kosztowego należy wyliczyć, z jakim wydatkiem wiązałoby się stworzenie marki o takiej samej charakterystyce, jak ta wyceniana. Wycena marki na podstawie danych z księgowości, a więc metodą dochodową, opiera się natomiast na zastosowaniu takich mechanizmów jak koszt kapitału własnego, mnożnik zysku, wyceny na podstawie wysokości opłat licencyjnych (a właściwie potencjalnych opłatach licencyjnych) czy też metody zdyskontowanych przepływów pieniężnych. Kierując się metodą porównań rynkowych przy wycenie marki trzeba wziąć pod uwagę pozycję podmiotów trzecich w tej samej branży. Jednym ze sposobów jest użycie metody wyceny na podstawie ekonomicznej wartości produktu.
Wycena marki nie jest tak prosta, jak się może wydawać. Konieczne jest wzięcie pod uwagę szeregu elementów i stosowania ściśle określonych zasad, dzięki czemu wynik będzie jak najdokładniejszy. Z tego powodu nie warto podejmować się tego zadania samodzielnie, lecz najlepiej zlecić to profesjonalistom, którzy zajmują się tym na co dzień i posiadają odpowiednią wiedzę, narzędzi i doświadczenie. Ma to szczególne znaczenie jeśli w grę wchodzą właśnie takie wartości niematerialne jak choćby marka czy znak firmowy. Jeśli jesteś zainteresowany tym tematem przeczytaj więcej o wycenie przedsiębiorstwa na blogu Rzeczoznawcy.net.pl.
Artykuł sponsorowany
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie