
Chociaż dla amatora wszystkie wagony towarowe będą wyglądać tak samo, to transport kolejowy pozostawia firmom wiele różnych opcji wyboru wagonów. Są one przystosowane do przewożenia różnych towarów: części do maszyn, węgla, żywności czy zboża. Mają różne kształty, pojemności, systemy ładowania i rozładowywania. Poznajmy najważniejsze z nich.
Zdecydowanie najstarszy rodzaj wagonów towarowych: powstał już w latach 30. XIX wieku. Ponieważ po angielsku nazywają się „boxcars” to, jak łatwo się domyślić, wyglądem przypominają pudełko. Mają kształt prostokąta, posiadają dach i przesuwane drzwi po bokach, które ułatwiają ich ładowanie i rozpakowywanie. Zazwyczaj mają ok. 15-20 metry długości i 3 metry szerokości. Ich konstrukcja ułatwia załadunek i rozładunek palet i innych opakowań masowych.
W wagonach towarowych zamkniętych najczęściej przewożone są:
Ten rodzaj wagonów występuje w dwóch wersjach: zadaszonej i otwartej. Użycie wagonów samowyładowczych ułatwia proces załadunku i rozładunku. W zależności od rodzaju systemu rozładunek towarów może nastąpić poprzez:
Wagony tego typu zazwyczaj są ładowane od góry – służą często do przewozu materiałów sypkich. W przypadku towarów jak węgiel czy piasek wykorzystuje się wagony samowyładowcze z otwartym dachem. Ładunek kolejowy jak cukier, ryż czy kukurydza jest oczywiście przewożony wagonami zamkniętymi ze względu na to, że nie mogą zostać zamoczone.
Transport kolejowy towarów do Polski może odbywać się też przy pomocy “platform”. Ten typ wagonu był pierwszym stworzonym przez przemysł kolejowy. Jest to prosta i otwarta konstrukcja wykonana z drewna albo stali. Wagony typu platforma są wykorzystywane do transportu dużych ładunków, które są długie albo mają nieregularny kształt. Niektóre platformy mają belki środkowe lub inne punkty mocowania w celu zwiększenia stabilności ładunków.
Na platformach można transportować:
Jest to rodzaj wagonów, który zdecydowanie wyróżnia się na tle innych. Są to wagony w kształcie cylindra, które na górze mają zawór do załadunku i odpływ na dole do rozładunku. Służą do transportu różnych rodzajów płynów i gazów. Istnieją dwa rodzaje cystern: ciśnieniowe i bezciśnieniowe. Cysterny pod ciśnieniem są przeznaczone do transportu sprężonych gazów jak chlor i bezwodny amoniak. Ten typ wagonów jest zbudowany z grubszej stali, ma też specjalną osłonę.
Cysterny bezciśnieniowe służą do przewozu różnego rodzaju chemikaliów, jak również produktów spożywczych. Wagony tego typu mogą być wyłożone stalą, szkłem, tworzywem sztucznym lub innym materiałem dopasowanym do rodzaju ładunku.
Chociaż wyglądają jak typowe wagony towarowe, wagony chłodnie różnią się w jeden oczywisty sposób. Są one odpowiednio klimatyzowane, aby utrzymać optymalną temperaturę podczas transportu łatwo psujących się produktów. Wagonami chłodniczymi przewożone są produkty mleczne, owoce, warzywa, piwo i mięso.
Niech ta nazwa nas nie zmyli – dalej są to wagony, a nie łódki. Są to wagony towarowe, które są o połowę niższe od tych standardowych. Są to wagony otwarte, z niskimi ścianami bocznymi – dzięki temu są idealne do przewozu ładunków jak złom, blachy stalowe, żwir, gruz czy różne odpady.
Pomimo tego, że jak widać, dostępnych jest wiele rodzajów wagonów, to niektóre towary wymagają bardzo indywidualnych wymiarów wagonów, jak również sposobów ich ładowania i rozładowywania. Właśnie dlatego powstały tzw. wagony specjalne: mają one bardzo zróżnicowane nadwozia i dodatkowe elementy. Przykładem będą np. wagony, które posiadają wielopoziomowe stojaki samochodowe.
Jak widać, transport kolejowy idealnie dostosował się do potrzeb różnych branż i towarów: spożywczej, budowlanej, chemicznej, papierniczej, elektronicznej i wielu, wielu innych. Dzięki wielu różnym rodzajom wagonów firmy mogą wybierać tę tańszą alternatywę dla transportu na duże odległości. Rozwój technologii pozwala teraz nawet na transportowanie towarów, które łatwo się psują, jak na przykład żywności. Między innymi właśnie dlatego transport koleją jest cały czas tak popularny, pomimo swojej długiej historii. Wagony są także cały czas ulepszane, dlatego przewidujemy, że jeszcze długo będzie to bardzo konkurencyjna forma transportu.
Artykuł sponsorowany
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Trzy razy przeczytałem i nadal nie widzę związku z Ciechanowem, oświećcie mnie proszę.