
Tarcza hamulcowa jest jedną z podstawowych części hamulców tarczowych. Stanowi element hamujący w całym rozbudowanym układzie hamulcowym. Hamulce tarczowe są najpopularniejszym rodzajem hamulców wykorzystywanych przez producentów samochodowych. Tarcze te współpracują bezpośrednio z klockami hamulcowymi oraz są narażone na obciążenia mechaniczne oraz cieplne. Największe obciążenia odbywają się podczas gwałtownego hamowania.
Początkowo tarcze były montowane w przedniej części osi pojazdu. W związku, iż produkowane auta są coraz szybsze, tarcze zaczęto montować także w tylnych kołach. Można wyróżnić tarcze hamulcowe pełne oraz wentylowane.
Tarcze pełne stosowane są głównie w pojazdach o mniejszych silnikach oraz mniejszej masie własnej. Montowane są najczęściej w tylnej części układu hamulcowego. Tarcze wentylowane składają się z dwóch tarcz, które są połączone ze sobą. Montowane są w samochodach o większym silniku oraz o większej masie własnej. Budowa ta pozwala na skuteczniejsze odprowadzanie ciepła, które jest wytwarzane podczas procesu hamowania.
Nowym sposobem są tarcze nacinane, które pozwalają na zmniejszenie efektu fadingu, czyli opadania pedału hamulca podczas ostrego hamowania. Fading spowodowany jest rozgrzewaniem się współpracujących tarcz i klocków. Zastosowane tarcze nacinane pozwalają na lepszą możliwość ucieczki gazów powstałych podczas hamowania. Dzięki temu fading jest mniej odczuwany. Tarcze nacinane dodatkowo oczyszczają klocki z pyłu i drobnych zanieczyszczeń.
Na jakiej zasadzie działają tarcze hamulcowe?
Tarcze podczas jazdy obracają się wraz z kołami samochodu (są czynną częścią układu hamulcowego). Klocki te są zmontowane na stałe do piast kół na tylnej oraz przedniej osi. Stanowią one powierzchnię cierną dla klocków. Ich zadaniem jest stworzyć tarcie, które pozwoli na zahamowanie pojazdu. Podczas naciśnięcia hamulca, tłoki zostają wypchnięte przez powstałe ciśnienie, więc dochodzi do docisku klocków do tarcz hamulcowych, co powoduje zahamowanie auta.
Najczęściej efektywność mechanizmu hamulcowego utrudniona jest przez temperaturę pary tarcia. W przypadku, jeśli samochód hamuje ciężko, to większe ciepło jest wytwarzane. Prowadzi to do utraty właściwości ściernych. Ciepło przekazywane jest do mechanizmu uruchamiającego hamowanie. Ogrzewane tłoki mogą spowodować wrzenie płynu hamulcowego. Przyczyną może być, iż wydobywają się pęcherzyki powietrza w cieczy, co powoduje do utraty właściwości sprężystych oraz zapadania pedału. Ważne jest aby zakładać tarcze, które nie zmniejszają współczynnika tarcia wraz ze wzrostem temperatury. Dziś są klocki, które działają w przedziale powyżej 200 stopni.
Zaletą hamulców tarczowych jest duża efektywność bez względu na warunki panujące na drodze. Ma to olbrzymie znaczenie podczas ślizgawki. Tarcze są suche, co wynika z działania siły ośrodkowej, która osusza je z wilgoci. Hamulce tarczowe umożliwiają łagodne hamowanie, ponieważ siła hamowania jest wprost proporcjonalna do siły nacisku na pedał.
Zużycie tarcz przejawia się zmniejszeniem ich grubości oraz powstaniem wibracji odczuwalnych w nadwoziu oraz w kierownicy podczas hamowania. Wymiana tarcz ma bardzo ważną rolę w kwestii komfortu oraz bezpieczeństwa jazdy. Zakupione części powinny być nowe, nieużywane, ponieważ są badane podczas kontroli jakości. Dziś można kupić tarcze hamulcowe w sklepie www.autoczesciexpert.pl Pod tym adresem dostępne są oryginalne części na wysokim poziomie, przy możliwie najniższych kosztach. W tym sklepie można zamówić również inne części zamienne, typu klocki hamulcowe czy też bębny hamulcowe.
Nie doprowadź do tego aby Twoje auto było niesprawne. Zamawiaj części samochodowe w najniższych cenach.
fot. pixabay
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie