
W październiku na terenie Ciechanowa ponownie przeprowadzono akcję "Tajemniczy klient"” w punktach sprzedaży alkoholu. W 50 punktach na 100 sprzedawca nie spytał osoby wyglądającej na nieletnią o dowód, natomiast podczas badania przeprowadzonego w styczniu było tak w przypadku aż 77 punktów.
Próby zakupu alkoholu dokonywała osoba, która ukończyła 18 rok życia, jednak jej wygląd i zachowanie wzbudzały co do tego wątpliwości. W 50 punktach sprzedawcy nie zwracali się z prośbą o okazanie dowodu osobistego. Realizatorzy szkolenia przedłożyli zamawiającemu 50 paragonów świadczących o udanej próbie zakupu piwa przez osobę, której wygląd powinien wzbudzić wątpliwości sprzedawców.
- Podczas październikowego badania w 50 punktach poproszono o okazanie dowodu osobistego i w sytuacji jego braku odmówiono sprzedaży alkoholu. Zakup kontrolowany, audyt dotyczący zasad sprzedaży alkoholu oraz edukacja sprzedawców złożyły się na działania przeprowadzone na zlecenie miasta. Szkolenie, które odbyło się w 100 wybranych losowo punktach sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Ciechanowa przeprowadziło warszawskie Centrum Rozwiązywania Problemów Społecznych na zlecenie prezydenta - informuje ratusz.
W kolejnej części szkolenia realizatorzy oceniali przestrzeganie zasad sprzedaży alkoholu w kontrolowanych punktach, zgodnie z warunkami określonymi w ustawie o wychowaniu w trzeźwości. Wynik audytu ukazał, że w 90 punktach sprzedaży widoczne były w odpowiedni sposób informacje na temat szkodliwości spożywania alkoholu. W poprzednim badanu było tak w 59 punktach. Tym razem w 91 punktach widoczne były również informacje na temat szkodliwości spożycia alkoholu przez osoby nieletnie. Poprzednio było tak w 60 punktach.
- Mamy porównanie, widzimy, że sprzedawcy coraz odpowiedzialniej podchodzą do kwestii sprzedaży alkoholu nieletnim. Jest jednak jeszcze wiele do zrobienia. Staramy się poprzez różnego rodzaju akcje, kampanie i inicjatywy uwrażliwiać i edukować naszą lokalną społeczność – powiedziała kierownik Biura Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Uzależnień Elżbieta Muzińska.
Wśród sprzedawców przeprowadzono również kampanię informacyjną „Młodzi bez alkoholu”. Sprzedawcy poinformowani zostali o karach wynikających z obowiązujących przepisów, udzielono im porad dotyczących asertywnej postawy względem nieletnich podejmujących próby zakupu alkoholu. Sprzedawcy otrzymali ulotki informacyjne z dostępem do platformy internetowej, na której umieszczone są ważne dla nich informacje, aby mogli na bieżąco uzupełniać swoją wiedzę. Otrzymali również Zaświadczenia Uczestnictwa w Kampanii Informacyjnej.
W I kwartale 2017 roku sprzedawcy pracujący w punktach, w których podczas badania nie spytano o dowód, zaproszeni zostaną na specjalistyczne szkolenie naprawcze.
Szczegółowe wyniki prowadzonych działań zostały przekazane Komendzie Powiatowej Policji w Ciechanowie z prośbą o wzmożenie działań prewencyjnych w punktach sprzedaży napojów alkoholowych usytuowanych na terenie Ciechanowa.
Akcja „tajemniczy klient” w sklepach przeprowadzona została dwukrotnie. Tego typu działania w restauracjach, pubach, lokalach gastronomicznych, gdzie sprzedawany jest alkohol podjęto na przełomie kwietnia i maja. Wówczas w 10 z 35 punktów sprzedawcy sprzedali alkohol osobie, której wygląd powinien wzbudzić wątpliwości, czy ma ukończone 18 lat. W 25 punktach sprzedaży odmówiono. Tego typu badania i działania edukacyjne będą powtarzane w Ciechanowie.
źródło: UM
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Po prostu dla innych ta osoba wyglądała na pełnoletnią, tak jak w rzeczywistości było.