Reklama

Szereg nieprawidłowości w PCKiSz. To dlatego dyrektor straciła pracę [wideo]

Nieprawidłowości w prowadzeniu zamówień publicznych, naliczaniu wysokości wynagrodzeń pracowników, uchybienia przy wynajmowaniu sal czy bezprawne pobieranie świadczeń za wyjazdy służbowe - to tylko niektóre ustalenia z kontroli przeprowadzonej w Powiatowym Centrum Kultury i Sztuki w Ciechanowie. Liczący ponad 100 stron dokument został udostępniony przez władze powiatu. Do wyników kontroli i powodów odwołania dyrektor placówki Teresy Kaczorowskiej odniosła się również starosta Joanna Potocka-Rak.

Kontrola w placówce została przeprowadzona w lipcu tego roku i obejmowała okres od 1 stycznia 2018 r. do 12 lipca 2019 r. - Kontrola w PCKiSz została wszczęta m.in. ze względu na przedstawione przez dyrektora sprawozdanie za pierwsze półrocze 2019 r, w którym została wykazana strata w wysokości ponad 280 tysięcy złotych, a w informacji opisowej dyrektor jednoznacznie stwierdził, że dotacja przekazywana przez organizatora nie wystarcza na pokrycie wydatków związanych z wynagrodzeniami dla pracowników i powinna być zwiększona - wyjaśniała podczas wczorajszej sesji Rady Powiatu Ciechanowskiego Joanna Potocka-Rak. - Już pobieżna analiza przedstawionych dokumentów przez skarbnika powiatu wykazała, że przedstawione dane są nierzetelne i nie odpowiadają stanowi faktycznemu oraz danym liczbowym wynikającym z ksiąg. Po korektach będących wynikiem pracy skarbnika i weryfikacją zapisów w księgach i danych zawartych w sprawozdaniu, strata została zmniejszona o ponad 200 tysięcy złotych, a kwota przekazana przez organizatora na wynagrodzenia dla pracowników okazała się wystarczająca. Przeprowadzona kontrola dotyczyła funkcjonowania placówki pod względem administracyjno-księgowym. Kontrolą nie objęto działalności merytorycznej, ale mając na uwadze obecne wnioski zespołu kontrolującego, kontrola tego pionu działalności jest również niezbędna - dodała.

Przeprowadzona kontrola wykazała szereg nieprawidłowości. Dotyczą one m.in. sposobu naliczania wynagrodzeń pracowników, w tym np. wypłaty zbyt wysokich premii uznaniowych. Stwierdzono również uchybienia w umowach dotyczących świadczenia usług z zakresu bhp i p.poż. oraz wypłaty wynagrodzeń specjaliście ds. bhp i p.poż. Zespół kontrolujący stwierdził wręcz, że skoro w PCKiSz zatrudniony został specjalista ds. bhp i p.poż, nie było podstaw do podwójnego płacenia za usługi szkoleniowe bhp i p.poż pracodawcy i pracowników. Podkreślono jednocześnie, że przy zatrudnieniu 21 osób w PCKiSz nie ma potrzeby zatrudnienia na podstawie umowy zlecenie specjalisty ds. bhp i p.poż. przez cały rok kalendarzowy.

W protokole wyłuszczono też m.in., że dyrektor PCKiSz nienależnie pobierała świadczenia pieniężne za wykorzystywanie samochodu prywatnego do celów służbowych. Jak ustalono, umowa na takie rozliczanie delegacji wygasła bowiem 31 grudnia 2012 roku. Kontrolerzy obliczyli, że w całym 2018 roku dyrektor pobrała z tego tytułu blisko 2 tys. zł, a w pierwszym półroczu 2019 r. - ponad 1,1 tys. zł. Zaznaczono, że kwota ta, wraz z ustawowymi odsetkami, powinna zostać zwrócona. Jak czytamy w protokole, zwrotowi podlegają również nienależne kwoty z tytułu podróży służbowych - 44 zł za przejazd taksówką oraz 23 zł za zakup ryby, ziemniaków, surówki i piwa. - Zachodzi również prawdopodobieństwo pobrania środków finansowych z tego tytułu za okres od 1 stycznia 2013 do 31 grudnia 2017 r. - podkreślają osoby kontrolujące PCKiSz. Stwierdzono zarazem brak podstaw prawnych do wystawiania poleceń wyjazdów służbowych przez głównego księgowego, co stanowi przekroczenie uprawnień.

Wykazane zostały też nieprawidłowości w funkcjonowaniu i wydatkowaniu środków w ramach Zakładowego Zespołu Świadczeń socjalnych czy realizacji zamówień publicznych. Uchybienia dotyczą również zawieranych umów na najem sal i pomieszczeń w PCKiSz. Jak ustalono, od 2012 roku do 30 czerwca 2019 roku w placówce nie wykonywano wpisów do księgi inwentarzowej.

- W związku z rodzajem wskazanych z protokole nieprawidłowości zostanie złożone zawiadomienie do Rzecznika Dyscypliny Finansów Publicznych, a w związku z przekroczeniem uprawnień zostaną również złożone stosowne zawiadomienia do innych organów. Obecnie konieczne jest przeprowadzenie działań naprawczych w placówce i uporządkowanie działalności podstawowej, do czego zobowiązany został pełniący obowiązki dyrektora - poinformowała starosta Joanna Potocka-Rak.

Wystąpienie starosty, w którym odnosi się do najistotniejszych wyników kontroli, dostępne jest w materiale wideo. Cały protokół z kontroli w PCKiSz dostępny jest TUTAJ.

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    Monty 2019-10-01 17:33:55

    o ku..a,żeby sprzątaczce żałolwać czy odbierać 5% premii a Kaczorowskiej chyba kazać wyrzygać rybe za kilka złotych to juz ja widzę ten inkwizycyjny zespól kontrolerów.NO NO ,ŻEBY to była pisówka to juz tvn24 stałoby przed starostwem po wywiady by pokazać bizantyjski przepych lokakalnego PiS.
    Czas moze na dogłebna kontrolę starostwa co tam jedzą w bufecie i czy nie ma tam przepychu w menu,a może tak sprawdzić wykorzystanie urlopów pracowników od piwnicy po ostatnie piętro i wierchuszki starostwa w pierwszej kolejnosci?

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do