
W ostatnich latach coraz więcej mówi się o pozycjonowaniu stron internetowych oraz jego znaczeniu, szczególnie w przypadku dużych, ogólnokrajowych serwisów e-commerce. Jednak w przypadku firm działających głównie w określonym rejonie czy oferujących usługi „na miejscu” próba konkurowania o bardzo ogólne słowa kluczowe może okazać się bezowocna – w takiej sytuacji warto rozważyć pozycjonowanie lokalne.
Pozycjonowanie lokalne, w przeciwieństwie do pozycjonowania ogólnego czy też „szerokiego”, skupia się przede wszystkim na długoogonowych frazach powiązanych z danym regionem, miastem, dzielnicą itd., a także na słowach kluczowych, których wyniki wyszukiwania są mocno zależne od aktualnej lokalizacji – np. wpisując w Google samo słowo „fryzjer”, wyniki będą zupełnie inne w przypadku osoby z Warszawy, z Gdańska czy Poznania.
Jest to, mówiąc najogólniej, zbiór działań mających na celu sprawić, że użytkownicy i potencjalni klienci z okolicy będą zauważali w Google przede wszystkim Twój biznes, a nie konkurencję, jednocześnie nie marnując zasobów na poprawę pozycji fraz w lokalizacjach, z których użytkownicy i tak nie byliby zainteresowani naszą usługą. To, jak duży teren powinien zostać ujęty w kontekście pozycjonowania lokalnego, jest zależne od specyfiki firmy – niekiedy są to całe województwa (w przypadku specjalistycznych lub drogich branż), a czasami jedynie określone dzielnice miasta (dla ogólnodostępnych, często odwiedzanych punktów czy usług jak np. salonów fryzjerskich). Wyniki lokalne zależą od wielu czynników, ale przede wszystkim od:
Bardzo ważnym elementem SEO lokalnego są Mapy Google. Jest to narzędzie, w którym znajdują się wizytówki biznesów z danego miasta czy regionu i to na ich podstawie jest najczęściej określany lokalny ranking Google. Dodatkowo też mapa ta wyświetla się w ogólnych wynikach wyszukiwania, więc nawet osoby niekorzystające bezpośrednio z aplikacji Map, a jedynie wpisujące w przeglądarce określone słowo kluczowe, będą widziały zaciągane z niej wyniki lokalne.
Oznacza to, że jeśli chcemy, by nasz biznes nie był „na przegranej pozycji” względem lokalnej konkurencji, musimy zadbać o utworzenie i optymalizację wizytówki Google. Dzięki temu okoliczni użytkownicy, wpisując słowa kluczowe powiązane z naszymi usługami, będą mieli szansę znaleźć nas zarówno na mapie, jak i w ogólnych wynikach wyszukiwania dla danej lokalizacji, a co za tym idzie, zwiększą się nasze szanse na pozyskanie klientów.
Proces tworzenia wizytówki nie jest skomplikowany, jednak potrafi być czasochłonny. Zakłada się ją poprzez aplikację Profil Firmy w Google (dawniej Google Moja Firma). Na początku należy podać najważniejsze informacje, jak nazwa firmy, adres, dane kontaktowe, a następnie przejść weryfikację własności.
Najczęściej polega ona na wysłaniu przez Google fizycznego listu z kodem na adres podany przy tworzeniu wizytówki (co oznacza, że aby móc go otrzymać, musimy mieć w danej lokalizacji skrzynkę pocztową). Po jego otrzymaniu i wpisaniu w Profilu Firmy, na nasz adres mailowy (utworzony na gmailu) zostanie nadana własność wizytówki, a my będziemy mogli swobodnie zarządzać danymi, które się na niej znajdują.
Warto jest zadbać o odpowiednie przedstawienie podstawowych informacji o firmie, takich jak oferowane usługi, zdjęcia wewnątrz i na zewnątrz lokalu, a także opis biznesu (do 750 znaków), którym można zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z naszej oferty. Istnieje też możliwość dodania dodatkowych informacji, zależnych od branży, jak np. menu w przypadku restauracji.
Należy pamiętać, że im więcej informacji na temat naszej działalności podamy, tym więcej danych będą miały roboty, by poprawnie zaindeksować profil naszej firmy. W związku z tym warto uzupełnić wszystkie informacje.
Samo stworzenie wizytówki nie jest jednak jedynym elementem, o który warto zadbać. Działanie strony internetowej z nią połączonej, a w szczególności jej odpowiednia optymalizacja pod frazy lokalne również jest bardzo ważna. W związku z tym, aby podejść do tematu kompleksowo, warto skorzystać z pomocy specjalistów. Część agencji SEO, w tym na przykład Verseo, ma w swojej ofercie usług takie jak pozycjonowanie lokalne, w którego skład wchodzą zarówno utworzenie, jak i poprawki wizytówki Google, ale również odpowiednia optymalizacja strony internetowej pod wybrane słowa kluczowe. Oznacza to, że doświadczeni pozycjonerzy zadbają o to, aby to Twoja strona znajdowała się na szczycie wyników wyszukiwania – a nie konkurencja.
Dodatkowym atutem takiej współpracy są pozyskiwane przez agencje linki do domeny, które pomogą zarówno w promocji regionalnych słów kluczowych, jak i ogólnego zwiększania jej autorytetu, co może skutkować zwiększoną widocznością w organicznych wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj – jeśli chcesz, by Twój biznes miał szansę być zauważonym w internecie, nie możesz zapomnieć o pozycjonowaniu lokalnym!
Artykuł sponsorowany
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie