
Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, który jest obchodzony 15 marca, Delegatura Inspekcji Handlowej w Ciechanowie pragnie przybliżyć mieszkańcom powszechne konsumenckie prawa. My wszyscy jako konsumenci, a więc nabywający najróżniejsze przedmioty i dobra, a także korzystający z najróżniejszych usług, mamy prawa do informacji, do wyboru, do bezpieczeństwa i do reprezentacji.
Najpowszechniejsze z nich to prawo do informacji m.in. o rzeczy którą zamierzamy czy planujemy kupić, a więc precyzyjna informacja o cenie produktu (cena zakupu, cena jednostkowa tj. przeliczona na jasno sformułowane jednostki miar), o nazwie i przeznaczeniu produktu zrozumiałych dla kupującego, o składzie surowcowym produktu lub jego parametrach techniczno-użytkowych, o nazwie i adresie jego wytwórcy i kraju wytworzenia, o sposobie korzystania z produktu i ewentualnych ostrzeżeniach dla jego użytkowników. Te wszystkie informacje oraz szereg innych szczegółowo wymaganych dla poszczególnych grup i rodzajów towarów powinniśmy znaleźć na opakowaniu lub etykiecie, a w przypadku towarów luzem na odrębnej informacji sporządzonej przez sprzedającego i umieszczonej przy towarze którego dotyczy. Uchybienie tym zasadom jest wykroczeniem niezależnie od innych kar finansowych nakładanych na sprzedającego na podstawie przepisów ustaw szczegółowych. Zanim, jako konsumenci, podejmiemy decyzję o zakupie produktu, weźmy go do ręki i zapoznajmy się z jego oznaczeniem. Zarówno duże sieci handlowe (a może one w szczególności) jak i drobni sprzedawcy osiedlowi, czy sprzedawcy na targowiskach stosują różnego rodzaju zabiegi socjotechniczne i sztuczki w jednym wyłącznie celu, żeby klient towar kupił. Ich towar jest najlepszy, najtańszy i to wyjątkowa okazja. Rzeczywistość jest, czy bywa niestety trochę inna.
Prawo do wyboru jest skutecznie realizowane przez konsumentów poprzez osobiste decyzje i wybory, zarówno co do samych produktów jak i sprzedawców u których kupujemy i na jakich zasadach. Konsumenci także sami decydują o sposobie realizacji swoich różnych roszczeń wobec sprzedawców (np. z tytułu reklamacji wad, jakości czy ceny). Spór ze sprzedawcą najczęściej bywa utrudniony dla konsumenta, gdyż sprzedawca zainkasował pieniądze, a klient został z bublem. Ale w takich przypadkach konsument nie musi być przegranym, nie musi iść do sądu, ma prawo do zwrócenia się do instytucji prawnie zobowiązanych do jego ochrony. Między innymi do Inspekcji Handlowej która rozstrzyga spory konsumenckie w trybie pozasądowym (polubownie), podejmuje w sprawach interwencje lub przeprowadza kontrole.
Najważniejszym prawem konsumentów jest prawo do bezpieczeństwa produktów usług. Każdy artykuł żywnościowy i nieżywnościowy, każda usługa muszą być bezpieczne w warunkach dającego się przewidzieć użycia, zarówno dla zdrowia i życia ludzkiego jak i zwierząt oraz środowiska. Dla różnego rodzaju i grup produktów obowiązują szczegółowe prawne wymagania bezpieczeństwa, których przestrzeganie sprawdza, nadzoruje i monitoruje Inspekcja Handlowa.
Ostatnim z podstawowych praw jest prawo do reprezentacji interesów konsumentów. W praktyce sprowadza się ono do szczególnej roli organizacji konsumenckich oraz do reprezentacji interesów konsumentów przez wyspecjalizowane organy, tj. Inspekcję Handlowa, czy Powiatowego (Miejskiego) Rzecznika Konsumentów.
Jeśli jesteś świadkiem naruszenia obowiązujących przepisów prawa w zakresie obrotu towarowego lub świadczenia usług, jeśli naruszone zostały Twoje prawa w zakresie reklamacji towarów, bądź usług, masz pytania, niejasności, problemy - przyjdź do siedziby Inspekcji Handlowej Ciechanów: ul. 17 Stycznia 7 pokój 315, napisz: ih_ciechanow@wiih.org.pl lub zadzwoń 23 672 27 52.
W najbliższy czwartek (15 marca) Delegatura Inspekcji Handlowej w Ciechanowie wyznaczyła dodatkowe dyżur w sprawach konsumenckich w godzinach od 16:15 do 18:00.
(źródło: PIH Ciechanów/fot. pixabay)
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie