Reklama

Ponad 24 mln zł od sejmiku Mazowsza na linię kolejową u sąsiadów

03/07/2022 09:12

Radni sejmiku województwa zdecydowali – 24,5 mln zł z budżetu Mazowsza pomoże w budowie linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Przyznana kwota stanowi ponad połowę wkładu własnego, jaki muszą zagwarantować samorządy w ramach programu Kolej Plus.

Samorząd województwa mazowieckiego jest jednym z 18 partnerów projektu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz (Kolej Północnego Mazowsza), który został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach realizowanego przez PKP PLK programu Kolej Plus. W ramach projektu zostanie przygotowana dokumentacja oraz wykupione grunty pod przyszłą inwestycję. Wkład własny samorządów biorących udział w projekcie to kwota niespełna 46 mln zł, z czego wkład samorządu Mazowsza ma wynieść 24,5 mln zł.

Jak mówi marszałek Adam Struzik, to projekt o olbrzymim znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa. – Dostęp do zrównoważonego i dostępnego transportu bez wątpienia napędzi rozwój północnego Mazowsza. Mamy jednak świadomość, że jest to duża i kosztowna inwestycja, a zabezpieczenie całego wkładu własnego byłoby zbyt dużym obciążeniem dla budżetów naszych partnerów. Dlatego zdecydowaliśmy się pokryć ponad połowę kosztów projektu – podkreśla marszałek.

Samorządy podjęły współpracę

Liderem projektu jest miasto i gmina Serock. Samorządy uczestniczące w projekcie jako partnerzy to gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Jednym z partnerów jest też samorząd województwa mazowieckiego.

– Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski– Rozwój kolei to szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Łącznie w całym województwie, w ramach programu Kolej Plus będą realizowane cztery projekty, każdy z dużym wsparciem z budżetu Mazowsza – dodaje.

Zanim projekt został przegłosowany przez radnych sejmiku, zyskał aprobatę komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówi jej przewodnicząca Anna Brzezińska, inwestycja nie miałaby szans na realizację, gdyby nie dobra współpraca samorządów. – Realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To także olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami reprezentującymi region północnego Mazowsza – dodała.

Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Inwestycja posiada już wstępne studium planistyczno-prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na ten cel blisko 679 tys. zł z budżetu województwa. Warto dodać, że w ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.

 

Marta Milewska/fot. PKP PLK

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

  • Awatar użytkownika
    realista 1 - niezalogowany 2022-07-04 09:42:55

    Idea budowy tej linii kolejowej słuszna,ale ona nie może kończyć się w Przasnyszu.Już teraz trzeba planować jej połączenie na północy z jakimś większym węzłem kolejowym,np z Olsztynem, a nawet Elblągiem: na w końcu będzie mogła wozić pasażerów i towary w obie strony.

    odpowiedz
    • Zgłoś wpis
  • prawdziwy realista - niezalogowany 2022-07-05 12:36:52

    "Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane." ta linia kolejowa nawet w obecnym kształcie nie powstanie.

    • Zgłoś wpis

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do