
Radni sejmiku województwa zdecydowali – 24,5 mln zł z budżetu Mazowsza pomoże w budowie linii kolejowej Zegrze-Przasnysz. Przyznana kwota stanowi ponad połowę wkładu własnego, jaki muszą zagwarantować samorządy w ramach programu Kolej Plus.
Samorząd województwa mazowieckiego jest jednym z 18 partnerów projektu linii kolejowej Zegrze-Przasnysz (Kolej Północnego Mazowsza), który został zakwalifikowany do dofinansowania w ramach realizowanego przez PKP PLK programu Kolej Plus. W ramach projektu zostanie przygotowana dokumentacja oraz wykupione grunty pod przyszłą inwestycję. Wkład własny samorządów biorących udział w projekcie to kwota niespełna 46 mln zł, z czego wkład samorządu Mazowsza ma wynieść 24,5 mln zł.
Jak mówi marszałek Adam Struzik, to projekt o olbrzymim znaczeniu dla rozwoju społeczno-gospodarczego województwa. – Dostęp do zrównoważonego i dostępnego transportu bez wątpienia napędzi rozwój północnego Mazowsza. Mamy jednak świadomość, że jest to duża i kosztowna inwestycja, a zabezpieczenie całego wkładu własnego byłoby zbyt dużym obciążeniem dla budżetów naszych partnerów. Dlatego zdecydowaliśmy się pokryć ponad połowę kosztów projektu – podkreśla marszałek.
Samorządy podjęły współpracę
Liderem projektu jest miasto i gmina Serock. Samorządy uczestniczące w projekcie jako partnerzy to gminy: Pokrzywnica, Winnica, Karniewo, Szelków, Płoniawy-Bramura, Krasne, Przasnysz, Wieliszew, Nieporęt, miasta: Maków Mazowiecki, Pułtusk Przasnysz, powiaty: legionowski, pułtuski, makowski, przasnyski. Jednym z partnerów jest też samorząd województwa mazowieckiego.
– Liczymy na to, że realizacja projektów nowych czy zrewitalizowanych linii kolejowych pozwoli lepiej wykorzystać potencjał całego regionu – podkreśla wicemarszałek Rafał Rajkowski. – Rozwój kolei to szansa na transport szybki, wygodny i przyjazny środowisku. Łącznie w całym województwie, w ramach programu Kolej Plus będą realizowane cztery projekty, każdy z dużym wsparciem z budżetu Mazowsza – dodaje.
Zanim projekt został przegłosowany przez radnych sejmiku, zyskał aprobatę komisji rozwoju gospodarczego, infrastruktury i przeciwdziałania bezrobociu. Jak mówi jej przewodnicząca Anna Brzezińska, inwestycja nie miałaby szans na realizację, gdyby nie dobra współpraca samorządów. – Realizacja szlaku Kolei Północnego Mazowsza to olbrzymia szansa na rozwój gospodarczy i społeczny terenów w całym przebiegu torów kolejowych oraz uzupełnienie lokalnej i regionalnej infrastruktury kolejowej. To także olbrzymi sukces współpracy zarządu województwa mazowieckiego z samorządami reprezentującymi region północnego Mazowsza – dodała.
Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane. Inwestycja posiada już wstępne studium planistyczno-prognostyczne. Jego opracowanie wspomógł samorząd Mazowsza, przekazując na ten cel blisko 679 tys. zł z budżetu województwa. Warto dodać, że w ramach rządowego programu konieczne było także zadeklarowanie przez przewoźnika kolejowego min. 4 par pociągów na dobę przez 5 lat. Deklarację złożył zarząd województwa, który odpowiada za spółkę Koleje Mazowieckie.
Marta Milewska/fot. PKP PLK
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Idea budowy tej linii kolejowej słuszna,ale ona nie może kończyć się w Przasnyszu.Już teraz trzeba planować jej połączenie na północy z jakimś większym węzłem kolejowym,np z Olsztynem, a nawet Elblągiem: na w końcu będzie mogła wozić pasażerów i towary w obie strony.
"Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na 1,7 mld zł, w tym blisko 1,5 mld to roboty budowlane." ta linia kolejowa nawet w obecnym kształcie nie powstanie.