
PKP Intercity mówi "nie" dla postoju Pendolino w Ciechanowie, Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju ma związane ręce, a samorządowcy i parlamentarzyści nie składają broni i zapowiadają dalszą walkę o zatrzymywanie się "wahadełka" w naszym mieście.
Dyskusja o tym, czy Pendolino ostatecznie zatrzyma się w Ciechanowie trwa od kilku miesięcy. Wydawało się, że wątpliwości definitywnie zostały rozwiane w lipcu, kiedy przedstawiono trasy oraz pośrednie przystanki, na których będzie zatrzymywał się superszybki pociąg. Mimo wielu starań ze strony samorządów miejskiego i powiatowego oraz parlamentarzystów, na trasie Warszawa - Gdańsk Pednolino ma zatrzymywać się jedynie w Iławie, Malborku i Tczewie, omijając tym samym miasta północnego Mazowsza. Skąd taka decyzja? O wyjaśnienie poprosiliśmy samego przewoźnika, czyli PKP Intercity:
- Na decyzję nałożyło się szereg czynników, od analizy potencjału (rzeczywistych przepływów pasażerów, otoczenia wewnętrznego/zewnętrznego) po wymagania ujęte dla projektów z unijnym wsparciem. Według naszych założeń nowe składy mają w jak najkrótszym czasie łączyć duże ośrodki miejskie, stąd nie ma możliwości wprowadzenia zatrzymań na każdej stacji obsługiwanej dziś pociągami TLK. Priorytetem są te stacje generujące najlepsze przepływy podróżnych. Ciechanów nadal będzie obsługiwany naszymi pociągami, nawet gdy nie będą zatrzymywały się tam pociągi EIC Premium - powiedziała w rozmowie z naszym portalem Beata Czemerajda z Biura Komunikacji i Public Relations PKP Intercity.
Z wnioskiem o ewentualne zatrzymywanie się popularnego "wahadełka" w Ciechanowie do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zwróciła się m.in. Rada Miasta Ciechanów. W odpowiedzi, odczytanej podczas czerwcowej sesji, radni usłyszeli że w tej sytuacji minister ma związane ręce, ponieważ przejazdy superszybkimi pociągami będą częścią komercyjnej działalności przewoźnika - Przewozy pasażerskie realizowane pociągami Pendolino nie są objęte przez ministra właściwego do spraw transportu umową o świadczenie usług publicznych, ponieważ wykonywane będą w ramach działalności komercyjnej spółki. W związku z tym przewoźnik samodzielnie podejmuje decyzję w zakresie kształtowania oferty przewozowej oraz organizacji postojów handlowych na poszczególnych stacjach. W tej sytuacji minister nie ma jakiejkolwiek możliwości wpływu na spółkę kolejową w zakresie prowadzonej przez nią działalności na własne ryzyko finansowe. Z informacji uzyskanych ze spółki PKP Intercity wynika, że przewozy wykonywane pociągami Pendolino są produktem dedykowanym dla pasażerów podróżujących na długich odcinkach między najważniejszymi aglomeracjami w kraju i właśnie na taki cel pozyskane zostało dofinansowanie Z UE na zakup taboru.
Pocieszeniem dla tych ciechanowian, którzy liczyli na podróż superszybkim pociągiem nad morze, ma być wprowadzenie do rozkładu jazdy 2014/2015 w sumie jedenastu pociągów dalekobieżnych: ośmiu klasy TLK oraz trzech Express Intercity - Spółka PKP Intercity planując ofertę przewozową w nowym rozkładzie jazdy 2014/2015 uwzględniła potencjał przewozowy Ciechanowa i zaplanowała szeroką ofertę dla społeczności lokalnej. W klasie pociągów TLK planowane jest zatrzymanie się w Ciechanowie ośmiu pociągów. Ponadto planowane jest zatrzymywanie się trzech pociągów klasy Express Intercity [...] Planowany rozkład jazdy pociągów 2014/2015 skonstruowany jest w taki sposób, aby odstępy pomiędzy poszczególnymi pociągami wynosiły zasadniczo dwie godziny. Przedstawiona oferta przewozowa zapewni łącznie 11 par pociągów zatrzymujących się w Ciechanowie, co pozwoli na realizację przewozów nie tylko do dużych polskich miast ale także do miejscowości wypoczynkowych - czytamy w stanowisku Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Mimo to prezydent Waldemar Wardziński, który uzyskał utrzymaną w podobnym do powyższej tonie odpowiedź od prezesa PKP Intercity, zapowiedział pod koniec czerwca, że miasto wystąpi z kolejnym pismem w tej sprawie. - Ponowimy naszą prośbę i poprosimy o ponowną analizę, właśnie pod kątem potencjału okolicznych miast, miejscowości i samego Ciechanowa. W dotychczasowej argumentacji odnoszono się wyłącznie do mieszkańców miasta jako potencjalnych klientów PKP Intercity, podając że w Ciechanów liczy 45 tys. mieszkańców, więc dla nich jest to za mała liczba. My z kolei cały czas podkreślamy, że ten rynek jest przecież znacznie szerszy - argumentował prezydent.
Temat postoju Penodlino w Ciechanowie poruszył w poniedziałek "Dziennik Gazeta Prawna". - Teoretycznie projekt rozkładu dla Pendolino jest gotowy i ma wejść w życie w połowie grudnia. Na trasie do Trójmiasta Pendolino zabierze pasażerów z Iławy, Malborka i Tczewa. A to irytuje władze Działdowa, Mławy i Ciechanowa – czyli trzech ośrodków na południowym odcinku tej linii, których wnioski PKP Intercity odrzuciło - czytamy w gazecie. Na łamach dziennika wypowiedział się m.in. senator Jan Maria Jackowski, który zapowiedział, że będzie zbierał podpisy pod petycją, aby Pendolino zatrzymywało się jednak w miastach Północnego Mazowsza.
(foto: intercity.pl)
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Senator myśli o sobie a nie o mieszkańcach Ciechanowa lub Mławy. Stwarza tylko pozory troski o wyborców (to jego okręg). Niech się zajmie sprawami ważnymi a nie du.relami. Z tego pociągu będzie korzystał tylko 1 pasażer - senator ponieważ nie płaci za przejazdy koleją. Mieszkańcy Ciechanowa i Mławy (poza urzędnikami, którzy jeżdżą na koszt podatnika) nie będą chcieli płacić za przejazd 200zł dlatego, że pojadą 20 minut krócej niż osobówką. Klimatyzowaną osobówką przejazd kosztuje 10 razy mniej.