Reklama

Na kłopoty w biznesie układ z ZUS

11/04/2019 09:08

Jeżeli właściciel firmy ma problemy finansowe i kłopoty z bieżącym regulowaniem składek, to powinien skontaktować się z ZUS. Płatności można odroczyć lub rozłożyć na raty.

Przepisy ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przewidują pomoc w przypadku pojawienia się ryzyka niewypłacalności przedsiębiorstwa. Zakład Ubezpieczeń Społecznych umożliwia w takich sytuacjach odroczenie terminu płatności lub rozłożenie spłaty zadłużenia na raty. Odkładanie sprawy na później powoduje tylko, że z miesiąca na miesiąc coraz trudniej podnieść się spod ciężaru odsetek - a przecież wystarczy tylko złożyć wniosek, by licznik z odsetkami zatrzymał się w miejscu.

Klienci, którzy mają problemy z terminowym opłacaniem składek, mogą liczyć na wsparcie doradców do spraw ulg i umorzeń w ZUS. Doradca zapozna się z informacjami przedstawionymi przez klienta i w oparciu o nie przedstawi najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań. Dzięki temu będą one dostosowane do jego sytuacji oraz możliwości finansowych. Zadaniem doradców jest również pomoc klientom w zgromadzeniu, przygotowaniu i wypełnieniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.

Odroczenie na chwilowe problemy

Gdy wystąpiły trudności w bieżącym opłacaniu składek pomocne może być odroczenie terminu płatności, czyli mówiąc prościej - możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie przedsiębiorca musi wystąpić jednak najpóźniej przed upływem pierwotnego terminu. Co istotne, odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek i cierpliwie czeka, aż ta „stanie na nogi". Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna.

Gdy dług już urósł

Układ ratalny to rozwiązanie dla firm, które mają już zaległości w ZUS. Wówczas Zakład zamraża naliczone odsetki. To ważne, bo dzięki temu ich kwota już się nie powiększa. O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków, jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie swojej sytuacji. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, to przedsiębiorca ma nawet możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Jest ono potrzebne m.in. w postępowaniach przetargowych. Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje działań zmierzających do wyegzekwowania należności i zawiesza dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek. W ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną.

Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE,  pisemnie, a nawet ustnie - do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.

Więcej informacji na temat ulg i umorzeń można uzyskać u doradców w placówkach ZUS oraz na stronie www.zus.pl.

Piotr Olewiński

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do