Reklama

Maszynista Kolei Mazowieckich buduje skansen kolejowy na ... swoim podwórku

30/07/2015 10:47

Mateusz od dziecka interesował się koleją – robił makiety, kupował modele pociągów. Kolejnym etapem była budowa roweru, który jeździ po torach, odrestaurowanie prawdziwego semafora i budowa toru. Teraz Mateusz uratował przed zezłomowaniem zabytkową lokomotywę i zamierza zbudować wagony. Na jego podwórku powstanie skansen kolejowy.
 
Mateusz Milkowski, 23-letni maszynista Kolei Mazowieckich, postanowił upamiętnić kolejkę wąskotorową, która istniała w jego miejscowości Dalekie – Tartak. Kolejka została zbudowana równo 100 lat temu, natomiast zakończyła funkcjonowanie około roku 1960. Razem z tatą, długoletnim pracownikiem kolei, zbudowali na podwórku tor z zachowaniem wszystkich kolejowych standardów, postawili prawdziwy semafor  i rozpoczęli starania o lokomotywę.

W spełnieniu marzenia o budowie skansenu pomogli m.in.: Muzeum Kolejnictwa w Warszawie, wraz z władzami samorządu województwa mazowieckiego oraz zarząd spółki Koleje Mazowieckie, którzy wystawili odpowiednie rekomendacje. Pomagali także znajomi pracownicy z różnych spółek kolejowych. Potrzeba było jeszcze poparcia ze strony władz powiatu, które Mateusz również szybko uzyskał.

- Parowóz to produkt z berlińskiej fabryki Orenstein & Koppelor z 1904 roku. Przetrwał pierwszą i drugą wojnę światową. Parowóz posiada wszystkie elementy, ale niektóre są na tyle skorodowane, że trzeba będzie dorobić nowe – opowiada Mateusz. - Dołączę do niego 2 wagony, które zrobię własnoręcznie z pomocą taty. Jeden będzie wykonany na wzór platformy do przewozu drzewa – właśnie takie platformy jeździły tutaj w naszej miejscowości. Drugi będzie wagonem specjalnym, na wzór takiego którym mieszkańcy dojeżdżali co niedzielę do kościoła. Zbuduję go na podzespołach z EN57. Szacuję, że wykonanie całego projektu zajmie mi około dwóch lat – mówi Mateusz.

Zainteresowanie koleją Mateusz ma w genach. Reprezentuje już czwarte pokolenie pracujące w tej branży. Pracę w Kolejach Mazowieckich zaczął w sierpniu 2012 roku, ale kolej to nie tylko jego praca, a całe życie – buduje makiety, zbiera modele pociągów, ratuje zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej. Jako pierwszy w Polsce ma zabytkowy, ponad stuletni parowóz na własnym podwórku, a już wkrótce będzie miał skansen upamiętniający kolejkę wąskotorową, nazywaną Koleją Leśną Dalekie.

[nggallery id=1701]

źródło: Koleje Mazowieckie

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do