
Jeszcze w tym roku na mazowieckie tory wyjadą dwa kolejne szynobusy w barwach Kolei Mazowieckich.
Wykonane przez PESA Bydgoszcz S.A. pojazdy zostaną skierowane do obsługi m.in. linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha. Koszt inwestycji wyniesie ponad 12,8 mln zł, z czego 5,5 mln zł to pieniądze pochodzące z budżetu województwa mazowieckiego (w ramach Funduszu Kolejowego), a 7,3 mln zł z budżetu państwa przekaże wojewoda mazowiecki.
W piątek 13 czewrwca umowę na dwa nowe szynobusy podpisali marszałek województwa Adam Struzik, zastępca dyrektora departamentu nadzoru właścicielskiego i inwestycji w urzędzie marszałkowskim Tomasz Rosłonek, a ze strony PESA Bydgoszcz SA – prezes zarządu Tomasz Zaboklicki i dyrektor marketingu kolejowego rynku krajowego Maciej Maciejewski. W uroczystości wzięli udział również wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski, członek zarządu województwa mazowieckiego Elżbieta Lanc oraz wiceprezesi Kolei Mazowieckich Czesław Sulima i Dariusz Grajda.
Pojazdy powinny być gotowe do 30 listopada 2014 r. W taborze Kolei Mazowieckich będzie w sumie siedem szynobusów, z czego sześć wyprodukowanych i dostarczonych przez PESA Bydgoszcz S.A. Pojazdy tej firmy, które już jeżdżą po mazowieckich torach, są pozytywnie oceniane przez podróżujących. Nowoczesne pojazdy zastąpią wyeksploatowane składy m.in. na linii Tłuszcz – Warszawa Wschodnia – Siedlce – Czeremcha.
Każdy z pojazdów będzie miał co najmniej 68 miejsc siedzących, w tym 8 uchylnych oraz minimum 52 miejsca stojące. Pojazdy wyposażone będą w klimatyzację, monitoring, elektroniczny system zewnętrznej i wewnętrznej informacji wizualnej. Nowe pojazdy szynowe będą osiągały prędkość 120 km/h. Zakup szynobusów usprawni ruch, skróci czas przejazdu oraz – dzięki przystosowaniu do przewozu osób niepełnosprawnych – ułatwi im podróżowanie.
Szynobusy będą także posiadały wbudowany system zliczania pasażerów, GPS oraz czujniki dymu z sygnalizacją pożarową. W kabinie maszynisty zainstalowany zostanie system umożliwiający porozumiewanie się z pasażerami.
Zakup taboru to koszt 12 828 900 zł, z czego środki z rezerwy celowej budżetu państwa wyniosą 7,3 mln zł, a z budżetu województwa (w ramach Funduszu Kolejowego) – 5,5 mln zł.
Województwo mazowieckie co roku przeznacza środki na zwiększenie taboru Kolei Mazowieckich. W latach 2011-2013 na ten cel samorząd województwa przeznaczył ponad 17 mln zł. W 2015 r. planowany jest zakup kolejnego dwuczłonowego spalinowego autobusu szynowego.
Marta Milewska
(fot. arch.)
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie