
W tym roku Koleje Mazowieckie – pierwsza w kraju samorządowa spółka kolejowa – skończą 10 lat. Z roku na rok wzrasta liczba ich pasażerów. W 2013 r. było to 62 mln pasażerów – czyli aż o 10 mln pasażerów więcej niż zaledwie trzy lata temu.
Samorząd województwa mazowieckiego przez cały czas intensywnie wspomagał ten rozwój. Tabor KM liczy obecnie ponad 280 pojazdów szynowych. Coraz więcej jest nowych pociągów – poza rozpoznawalnymi piętrusami, są też ezt-y oraz kupowane w ostatnich latach autobusy szynowe. Najbliższy czas to kolejne inwestycje – w tym roku planowany jest zakup dwóch jednoczłonowych autobusów szynowych, a w przyszłym m.in. 22 wagonów piętrowych.
Dotychczasowe inwestycje KM to:
• zakup 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych ER75 „Flirt” firmy Stadler (2008),
• zakup 37 wagonów piętrowych firmy Bombardier (2008),
• zakup 11 lokomotyw elektrycznych EU47 firmy Bombardier (2011),
• zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych EN76 „Elf” firmy PESA (2011),
• zakup 4 jednoczłonowych autobusów szynowych SA135 firmy PESA (2011 – 2 szt., 2012 – 2 szt.),
• zakup 1 dwuczłonowego autobusu szynowego 222M firmy Newag (2013),
• naprawa i modernizacja 194 elektrycznych zespołów trakcyjnych i 11 spalinowych autobusów szynowych (2007-2011) z czego 186 pojazdów z udziałem środków unijnych.
W planach inwestycyjnych przewoźniki znajdują się:
• zakup 2 jednoczłonowych autobusów szynowych w 2014 r. i jednego dwuczłonowego autobusu szynowego w 2015 r.,
• zakup 22 wagonów piętrowych oraz dwóch lokomotyw elektrycznych – 2015,
• dalsze modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57.
Ponadto, w umowie wieloletniej zawartej pomiędzy województwem mazowieckim a spółką Koleje Mazowieckie na okres do 2024 r., zakłada się realizację kolejnych projektów inwestycyjnych spółki przy wsparciu środków unijnych, tj.zakup 12 sztuk pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych, zakup 10 sztuk dwuczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych z budową bazy utrzymaniowo – naprawczej w Radomiu oraz rozbudowę baz utrzymaniowo – naprawczych spółki Koleje Mazowieckie w Sochaczewie oraz w Tłuszczu oraz rozbudowę bazy utrzymaniowo – naprawczej w Warszawie – Ochota.
Marta Milewska
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie