Reklama

Jaka jest żywotność baterii w aucie elektrycznym?

03/09/2025 07:21

Bateria w aucie elektrycznym to serce pojazdu i jego najważniejszy element. Odpowiada za zasięg, komfort oraz opłacalność jazdy autem EV. Zarazem jest najdroższym elementem do wymiany w sytuacji, gdy dojdzie do uszkodzenia. Nie dziwi zatem fakt, że wielu kierowców przed zakupem auta elektrycznego zastanawia się nad żywotnością obecnie stosowanych ogniw. Dowiedz się, jak długo zatem może działać bateria bez znaczącej utraty pojemności i kiedy wymaga wymiany.

Przeciętna żywotność baterii w autach EV

Obecnie większość producentów aut elektrycznych w swoich modelach stawia na baterie litowo-jonowe. To najtrwalsze i najbardziej bezawaryjne konstrukcje, które gwarantują bezproblemowe działanie przez wiele lat. Współcześnie stosowane ogniwa zachowują około 70–80% swojej początkowej pojemności nawet po 8–10 latach użytkowania lub przebiegu rzędu 150–250 tys. kilometrów. Sprawia to, że kierowcy mający obawę o trwałość baterii nie muszą się przejmować.

Taka żywotność może być porównywalna z autami wyposażonymi w klasyczny silnik spalinowy, gdzie po podobnym przebiegu zaczynają pojawiać się pierwsze poważne awarie.

Gwarancja na baterie

Większość producentów aut elektrycznych oferuje długie gwarancje na baterie, aby rozwiać wątpliwości klientów. Najczęściej jest to okres 8 lat lub 160–240 tys. km przebiegu, z zapewnieniem, że po tym czasie pojemność akumulatora nie spadnie poniżej 70%. Przykładowe okresy gwarancyjne u najpopularniejszych producentów wynoszą:

  • Tesla - 8 lat lub 240 tys. km,
  • Mercedes-Benz - 8 lat lub 160 tys. km,
  • Audi - 8 lat lub 160 tys. km,
  • Mazda - 8 lat lub 160 tys. km.

W praktyce wiele egzemplarzy osiąga znacznie lepsze wyniki, co potwierdzają testy flotowe i doświadczenia pierwszych użytkowników samochodów elektrycznych. Nie brakuje aut, które po przejechaniu ponad 300 tys. km wciąż dysponują ponad 75% pojemności baterii.

Jak wydłużyć żywotność baterii w aucie EV

Prawidłowa eksploatacja auta EV pozwala dodatkowo wydłużyć żywotność baterii i cieszyć się wysoką pojemnością nawet po przejechaniu kilkuset tysięcy kilometrów. Najważniejsze aspekty użytkowe, na które warto zwrócić uwagę, aby zadbać o baterie, to:

  • Sposób ładowania - częste korzystanie z ultraszybkich ładowarek DC (powyżej 150 kW) może w dłuższej perspektywie przyspieszać degradację ogniw. Ładowanie wolniejsze (AC) jest dla baterii mniej obciążające. Zainteresowani znalezieniem odpowiednich ładowarek mogą skorzystać ze strony: mapaladowania.pl/, gdzie dostępny jest wykaz wszystkich punktów ładowania EV na terenie Polski.
  • Zakres ładowania - akumulatory najwolniej tracą pojemność, gdy nie są permanentnie ładowane do 100% ani rozładowywane do zera. Optymalne użytkowanie mieści się zwykle w przedziale 20–80%. Jeżeli zależy Ci na trwałości akumulatora, to pamiętaj o użytkowaniu pojazdu w tym zakresie.
  • Temperatura pracy auta - ekstremalne upały i mrozy negatywnie wpływają na trwałość baterii. Dlatego większość nowoczesnych aut elektrycznych posiada systemy aktywnego chłodzenia i ogrzewania akumulatora. Dobrym rozwiązaniem może być również korzystanie z garaży, które ułatwiają utrzymanie optymalnej temperatury dla pojazdu.
  • Warunki eksploatacji - częste poruszanie się na krótkich dystansach, agresywna jazda czy praca w trudnych warunkach mogą skracać żywotność ogniw.

Kiedy konieczna jest wymiana baterii?

W praktyce rzadko dochodzi do konieczności wymiany całego pakietu baterii. Najczęściej, jeśli pojemność spadnie poniżej akceptowalnego poziomu, możliwa jest wymiana lub regeneracja tylko części modułów. To znacząco obniża koszty serwisowe i wydłuża cykl życia pojazdu.

Warto też pamiętać, że nawet po spadku pojemności poniżej 70%, auto nadal nadaje się do użytku, gdyż jedynie spada realny zasięg na jednym ładowaniu. Często takie pojazdy trafiają na rynek wtórny, znajdując nabywców, którzy wykorzystują je głównie w ruchu miejskim.

Prace producentów nad nowymi rodzajami baterii

Mimo zadowalającej trwałości współczesnych baterii, producenci aut elektrycznych stale pracują nad zupełnie nowymi rodzajami baterii. Wszystko po to, aby uzyskać jeszcze większy zasięg, żywotność oraz zarządzanie energią.

Coraz większe znaczenie zyskują akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP), które charakteryzują się wyjątkową odpornością na degradację i potrafią wytrzymać nawet kilka tysięcy cykli ładowania. Ten rodzaj ogniw dostępny jest m.in. w najnowszym Ford Mustang Mach-E.

W perspektywie kilku lat na rynek mogą trafić również baterie półprzewodnikowe (solid-state), które obiecują jeszcze większą trwałość, szybsze ładowanie i wyższe bezpieczeństwo.

Podsumowanie

Obawy kierowców o żywotność baterii w autach elektrycznych są obecnie zupełnie nieuzasadnione. Praktyka pokazuje, że trwałość ogniw pozostaje na bardzo wysokim poziomie, a większość producentów oferuje bardzo długie pakiety gwarancyjne. Dzięki temu wybierający auta EV mogą być spokojni o komfortowe korzystanie z pojazdu przez okres minimum 8 lat od momentu zakupu. W połączeniu z niskimi kosztami eksploatacji i bezawaryjnością czyni to wybór "elektryka" bardzo opłacalnym rozwiązaniem.

Artykuł sponsorowany

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Aktualizacja: 03/09/2025 12:59
Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do