
Grupa uczniów Szkoły Podstawowej STO z Oddziałami Dwujęzycznymi w Ciechanowie przez tydzień przebywała w Grecji. Powodem był udział w projekcie programu edukacyjnego Erasmus+” "Razem mądrzej dla Ziemi". Uczniowie wraz z opiekunami przebywali w mieście Acharnes, oddalonym zaledwie 20 km od stolicy Grecji, Aten.
- To ładne miasteczko, z dużą ilością zieleni. Znajduje się w nim Szkoła Podstawowa Nr 2, zaprzyjaźniona z nami już od 8 lat. Poznaliśmy się przy okazji innego unijnego projektu, skierowanego dla kadry pedagogicznej – opowiada Katarzyna Stawicka, dyrektorka Szkoły Podstawowej STO w Ciechanowie.
Dodaje, że zawiązały się wówczas przyjaźnie między nauczycielami, którzy obiecali sobie, że zorganizują projekt z udziałem uczniów. Polska strona ten pomysł właśnie zrealizowała. Grekom się to do tej pory nie udało, a tego typu inicjatywy nie działają na zasadzie, że wizycie towarzyszy rewizyta.
Nasza rozmówczyni wyjaśnia, że uczniowie już ze sobą współpracowali. Było to jednak w czasie pandemii, dlatego projekt był realizowany on-line oraz w formie tradycyjnych listów, które uczniowie polscy i greccy wymieniali ze sobą, ćwicząc swój angielski.
W projekcie brali udział uczniowie klas 5 Szkoły Podstawowej. Wyjechało 20 osób. Oprócz pani dyrektor, młodzieżą opiekowali się także anglista uczący także przyrody w tym języku - Łukasz Podgórski, nauczycielka historii Iwona Rzeplińska i nauczycielka wf Magdalena Kumińska.
Ciechanowscy pedagodzy zapewniają, że nauczyciele z greckiej szkoły bardzo się postarali. Przygotowali zajęcia, które wyzwalały dużą kreatywność wśród uczniów. Projekt ma spełnić kilka ważnych celów i nie ogranicza się on jedynie do wyjazdu, który na pewno na długo zapadnie w pamięci uczniów. Te cele to:
- Nauka języków obcych w praktyce, zarówno jeśli chodzi o uczniów, jak i o nauczycieli uczestniczących w projekcie,
- Stosowanie pozaformalnych metod pracy z uczniami w celu wzmocnienia przywództwa i budowania pozytywnego obrazu siebie samego oraz umiejętności pracy w grupie i relacji opartych na współpracy,
- Ukazanie problemu zmian klimatycznych na Ziemi i zaangażowanie uczniów w działania służące powstrzymaniu ich negatywnych skutków.
- Kształtowanie postawy wspólnej odpowiedzialności za los przyszłych pokoleń, by nasza cywilizacja nie zginęła tak, jak zginęła ta starożytna.
Szkoła na realizację projektu zdobyła unijny grant. Tego typu inicjatywy są dość pojemne. Stąd mógł się w niej znaleźć także punkt dotyczący poznania starożytnej kultury oraz przyczyn upadku greckiej cywilizacji. Było to okazją do odwiedzenia Aten. Podczas zwiedzania zabytków (w Atenach niestety jest ich znacznie mniej niż np. w Rzymie) zwrócono uwagę na problem wojny, jako przyczynę upadku ludzkości. Dla jednego z uczniów ten temat był szczególnie ważny. W wymianie wziął bowiem udział chłopiec, który jest uchodźcą z Ukrainy.
Wyjazd był bardzo urozmaicony. Były wspólne lekcje po angielsku: sportowe, taneczne (nasi uczniowie uczyli Greków tańczyć poloneza), plastyki, matematyki. Pogoda była w kratkę. Skorzystano jednak z dwóch słonecznych dni, żeby zorganizować zajęcia na plaży, a nawet skorzystać z kąpieli.
Taki wyjazd daje możliwość poznawania kultury, literatury i historii w kraju, w którym się przebywa. Sporo uwagi poświęcono ekologii, z czym dorośli Grecy – podobnie jak niektórzy Polacy – mają problem. Na skwerach można było zauważyć porzucone śmieci. Niestety u nas też ich nie brakuje np. w rowach czy lasach.
- Czekam na to, kiedy wyedukowane dzieci zaczną zmieniać swoje otoczenie. W sprawie świadomości segregacji odpadów Grecy chyba są daleko za nami. Niektórzy z nas Polaków też mają podobny problem. W rękach nas nauczycieli leży kształtowanie świadomości ekologicznej – komentuje pani dyrektor.
Uczniowie dowiedzieli się, że zmiany klimatyczne można zatrzymać, a przynajmniej spowolnić, ale wymaga to świadomej konsumpcji dóbr, jakie posiadamy.
- Sam pobyt finansowany ze środków unijnych przypadł na Dzień Europy, który świętowaliśmy wspólną zabawą i tańcem. Czuliśmy się naprawdę jak w jednej wielkiej europejskiej rodzinie, której powinno zależeć na pokoju i dobrobycie – wspomina nasza rozmówczyni.
To nie koniec projektu, bo on trwa do grudnia br. Wspólnie z młodzieżą grecka ciechanowscy uczniowie chcą m.in. przygotować piosenkę i teledysk o tematyce ekologicznej.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Wspaniały wyjazd, świetna przygoda edukacyjna dla dzieci, wielkie brawa dla szkoły !
A jakie koszty takiego wyjazdu ponosił każdy z uczniów?
A jakie koszty takiego wyjazdu ponosił każdy z uczniów?
Czy oni byli w Afganistanie ? Bo na kilku zdjęciach przewija się talib z brodą :)