
Budowa centrum logistycznego wraz z drogowo – kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP, rewitalizacja dzielnicy "Bloki", uzbrojenie terenów inwestycyjnych w dzielnicy Przemysłowej czy wybudowanie nowej drogi dojazdowej do szpitala - to główne plany inwestycyjne Gminy Miejskiej Ciechanów, na realizację których miasto będzie starało się pozyskać środki unijne w ramach nowej perspektywy finansowej 2014 - 2020.
- Rok 2014 jest pierwszym rokiem nowego programowania środków unijnych, chociaż jeszcze realizowane są projekty z lat 2007 – 2013. Obecna perspektywa, do roku 2020 jest zapewne ostatnią, kiedy Mazowsze uzyskało tak wysoką pulę środków. Na Regionalny Program Operacyjny województwa mazowieckiego przeznaczona została kwota ponad 2,1 miliarda euro, a kolejne 1,7 miliarda euro jest do rozdysponowania dla beneficjentów z Mazowsza w innych programach krajowych. Plany Gminy Miejskiej Ciechanów związane z tym okresem programowania są szerokie - czytamy w informacji przygotowanej przez Grażynę Czerwińską z Urzędu Miasta, dotyczącej planów inwestycyjnych Ciechanowa.
Gmina Miejska Ciechanów, jak zapowiedział prezydent Wardziński, skupi się przede wszystkim na pozyskaniu środków unijnych w tych obszarach inwestycyjnych, w których istnieje największa szansa na ich otrzymanie. W związku z tym pierwszym z obszarów, w ramach którego Ciechanów będzie starał się o dofinansowanie, jest rewitalizacja substancji miejskiej. Tu planowane jest przeprowadzenie rewitalizacji dzielnicy "Bloki", przebudowa pasażu Konopnickiej oraz uzbrojenia terenów inwestycyjnych w dzielnicy Przemysłowej.
W ramach zintegrowanej rewitalizacji poniemieckiej części dzielnicy "Bloki", w pierwszym etapie, zaplanowano modernizację obszaru około 1,5 ha wraz z Placem Piłsudskiego i sześcioma otaczającymi go budynkami wielorodzinnymi. Odnowione mają zostać także ciągi komunikacyjne i infrastruktura podziemna, pojawi się także nowe oświetlenie oraz monitoring. W planach gminy znajduje się także modernizacja miejskiej biblioteki w Krzywej Hali - W wymiarze społecznym przewiduje się modernizacją pomieszczeń biblioteki wraz z rozszerzeniem funkcji, stworzenie klubu osiedlowego (zwłaszcza dla seniora i młodzieży) oraz świetlicy środowiskowej, aktywizację społeczną poprzez wspieranie ekonomii społecznej i inicjowanie powstawania spółdzielni socjalnych. Zagospodarowany teren zieleni na Placu będzie uwzględniał niewielki plac zabaw dla dzieci, siłownię pod chmurką oraz teren parkowy z małą architekturą - czytamy w dokumencie.
Miasto chce także ukończyć rewitalizację ścisłego centrum Ciechanowa, a to będzie możliwe po zmodernizowaniu pasażu Konopnickiej oraz zabytkowej kamienicy, mieszczącej się przy ulicy Warszawskiej 18. Jak informuje Ratusz jest to ostatni, silnie zdegradowany obszar w bezpośrednim centrum miasta wymagający podjęcia działań rewitalizacyjnych, obecnie generujący zjawiska patologiczne. Koszt realizacji wszystkich powyższych projektów rewitalizacyjnych oszacowano na kwotę 100 mln zł. Prace miałyby zostać wykonane w latach 2015-2018.
Przygotowanie i uzbrojenie terenów inwestycyjnych w media oraz budowa układu komunikacyjnego w obszarze ciechanowskiej dzielnicy przemysłowej to z kolei projekt przygotowany w ramach porządkowania przestrzeni miejskiej i działań na rzecz pozyskania zewnętrznych inwestorów. Dzielnica przemysłowa liczy sobie 76 ha. Obowiązujący na niej miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego wskazuje przeznaczenie tego obszaru na obiekty produkcyjne, składy, magazyny, bazy postojowe środków transportu samochodowego, sprzętu budowlanego, rolniczego itp., salonów samochodowo – sprzętowych, giełd oraz tereny zabudowy usługowej. Planowane działania mają na celu podniesienie jej inwestycyjnej atrakcyjności. Prace miałyby być prowadzone w latach 2015 - 2020, a ich koszt szacuje się w granicach 110 mln zł.
Gmina Miejska Ciechanów planuje również zrealizowanie dwóch ważnych inwestycji w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego - nowego narzędzia w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego. Pierwszy z projektów to budowa centrum logistycznego wraz z drogowo – kolejowym węzłem przesiadkowym w rejonie dworca PKP w Ciechanowie. - W ramach projektu zostaną uporządkowane i przebudowane ciągi komunikacyjne na placu przed dworcem PKP z z odseparowaniem stref ruchu, wyznaczonymi przystankami dla zbiorowego systemu transportu lokalnego i regionalnego, wybudowany zostanie zespół parkingów, w tym w układzie „Park&Ride” oraz miejsca postoju dla rowerów. Wybudowane będzie konieczne oświetlenie, a obszar będzie monitorowany. Łączna powierzchnia centrum logistycznego i węzła przesiadkowego z systemem parkingów będzie obejmowała 1,2 ha. Od dworca kolejowego rozprowadzona zostanie sieć ścieżek rowerowych o łącznej długości 3 km (w tym w ciągu ul. Sienkiewicza po śladzie kolejki wąskotorowej), łączących się spójnie z już istniejącymi ciągami rowerowymi. Wybudowane zostaną również dwie wypożyczalnie rowerów typu „Park&Bike” (w pobliżu dworca i w centrum miasta). Koszt realizacji tej inwestycji to 35 mln zł, przy 7 mln zł wkładu własnego miasta. Roboty budowlane miałyby zostać zrealizowane w latach 2016 - 2018.
Zwiększenie mobilności regionalnej, poprawa dostępności do kształcenia zawodowego oraz do wysokiej jakości usług poprzez włączenie dojazdu do Specjalistycznego Szpitala Wojewódzkiego w Ciechanowie do systemu transportowego subregionu - to nazwa drugiego z projektów zawartych w RIT. W jego opisie czytamy, że projekt obejmuje trzy elementy: budowę drogi wraz ze ścieżką rowerową, odwodnieniem, oświetleniem i pasem postojowym o dł. 3,5 km po nowym śladzie wzdłuż wschodniej granicy miasta od ronda „Solidarności” na skrzyżowaniu DK nr 50 z ul. Sońską wraz z dojazdem do szpitala od strony wschodniej, oraz dwa krótkie odcinki o łącznej długości ok. jednego km łączące dojazd do szpitala z budowaną pętla miejską. Projekt łączy brakujące odcinki dróg, przyczyniając się do powstania w obszarze funkcjonalnym spójnej, drożnej sieci transportowej, zwiększającej przede wszystkim bezpieczeństwo przejazdu pojazdów ratunkowych z i do szpitala. W tym przypadku koszty zadanie szacowane są na poziomie 25 mln zł, przy 5 mln wkładu miasta. Podobnie jak w przypadku węzła przesiadkowego, roboty zaplanowano na lata 2016 - 2018.
W perspektywie 2014 - 2020 w ramach RPO WM 2020 do podziału będzie 2,1 mld euro. Pierwsze konkursy na unijne dotacje powinny zostać ogłoszone w pierwszej połowie 2015 roku. Warunkiem realizacji wszystkich wymienionych projektów, jest pozyskanie przez Ciechanów dofinansowania w wysokości około 80% wartości każdego z zadań.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie