Reklama

Dziś jest Światowy Dzień Konsumenta. Czy znasz swoje prawa ? Pomocne numery.

15/03/2012 07:00

15 marca jest Światowym Dniem Konsumenta. W Polsce obchodzony jest od 2000 r. Dzień ten jest szczególną okazją do przypomnienia praw konsumenckich opartych o cztery filary, a mianowicie prawo do informacji, prawo wyboru, prawo do bezpieczeństwa oraz prawo do reprezentacji. Prawa te zostały zdefiniowane w 1962 r.  w słynnym przemówieniu J.F. Kennedy"ego w Kongresie  USA.



Ponieważ wszyscy jesteśmy konsumentami powinniśmy znać swoje prawa, wiedzieć jak dokonywać wyborów i umieć szukać pomocy.  Co prawda system ochrony konsumentów w Polsce odbiega jeszcze od rozwiązań w wielu krajach europejskich ale i w ramach obowiązujących przepisów konsument ma prawo do reklamowania jakości zakupionych towarów w tym także żywnościowych korzystając z prawa do roszczeń z tytułu niezgodności towaru z zawartą umową kupna sprzedaży, kierowanych wprost do sprzedawcy. W przypadku gwarancji to konsument ma prawo wyboru czy reklamuje towar z tej gwarancji (u gwaranta) czy z niezgodności z umową (u sprzedawcy). To konsument ma prawo, bez podawania przyczyny do odstąpienie od umowy sprzedaży towaru zakupionego u sprzedawcy przez Internet lub poza stałym miejscem sprzedaży.  To główne ale nie jedyne uprawnienia konsumentów.  A jeżeli konsumenci nie są w stanie  samodzielnie wyegzekwować swoich roszczeń, Inspekcja Handlowa bezpłatnie przeprowadza mediacje z przedsiębiorcami w celu polubownego załatwienia sporów.  Na wnioski  konsumentów sprawy sporne mogą być przedmiotem postępowania przed Stałym  Polubownym Sądem Konsumenckim.W Polsce jedyną instytucją posiadającą ustawową powinność  ochrony interesów konsumentów jest Inspekcja Handlowa. Oczywiście istnieją także inne instytucje i organizacje zajmujące się sprawami konsumenckimi ale w znacznie mniejszym  zakresie. Inspekcja Handlowa nadzorując rynek wewnętrzny w drodze kontroli eliminuje z obrotu towary niespełniające wymagań bezpieczeństwa czy też towary o niewłaściwej jakości a także dyscyplinuje niesolidnych czy nieuczciwych sprzedawców.  Z drugiej strony konsument dobrze chroniony  to konsument  dobrze poinformowany i wiedzący gdzie niezbędnych  informacji szukać.


W naszym mieście taką rolę źródła informacji pełni Delegatura Inspekcji Handlowej mająca siedzibę przy ul. 17 Stycznia 7 (pokój nr 315). Szczegółowych informacji, wyjaśnień lub bezpłatnej porady można uzyskać osobiście w biurze lub pod numerem telefonu 23-672-2752 i adresem ih_ciechanow@wiih.org.pl we wszystkich sprawach konsumencki będących w gestii Inspekcji Handlowej.


W związku ze Światowym Dniem Konsumenta w tygodniu od 12 do 16 marca Delegatura Inspekcji Handlowej w Ciechanowie pełni dodatkowe dyżury od godz. 8.15 do 17.00 w sprawach konsumenckich.


Opracował:  Zbigniew Pawłowski  dyr. Delegatury Inspekcji Handlowej w Ciechanowie


Od Redakcji:


Więcej informacji dotyczących procedur przyjmowania wniosków i skarg znajdziecie Państwo na stronie Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Warszawie tj. www.wiih.org.pl, korespondencję drogą elektroniczną należy kierować na adres: ih_warszaw@wiih.org.pl. Adres WIIH: Sienkiewicza 3, 00-015 Warszawa, tel. 22 826 18 30 lub 22 826 42 09. WIIH w Warszawie jest czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 8:15 - 16:15


Mogą także Państwo skorzystać z pomocy innych instytucji broniących praw konsumenta. Dla ułatwienia poniżej prezentujemy ich dane teleadresowe.


Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK)


Pl. Powstańców Warszawy, 00-950 Warszawa,


Departament Ochrony Konkurencji - Dyrektor: tel. 22 556 02 99 lub 22 826 91 06


Departament Polityki Konsumenckiej - Dyrektor: tel. 22 556 04 24 lub 22 556 04 58


DepartamentPrawny - Dyrektor: tel. 22 556 01 63 lub 22 826 39 60


www.uokik.gov.pl


Na stronie UOKiK Macie Państwo możliwość wypełnienia internetowego formularza który trafia na elektroniczną skrzynkę podawczą - wymagana jest jednak rejestracja. Sprawdziliśmy, zajęło nam to kilka minut. Dostępne są także wzory pism na przykład dotyczących składania reklamacji w zależności od przedmiotu jakiego dotyczy.


Stowarzyszenie Konsumentów Polskich (SKP)


ul. Marcina Kasprzaka 49, 01-234 Warszawa


tel. i fax 22 634 06 68


adres do korespondencji elektronicznej: sekretariat@skp.pl (Adres poczty elektronicznej jest chroniony przed robotami spamującymi. W przeglądarce musi być włączona obsługa JavaScript, żeby go zobaczyć.)


Federacja Konsumentów (FK)


Aleje Jerozolimskie 47 lokal 8 (4 piętro), 22 827 64 81


adres mail: warszawa@federacja-konsumentow.org.pl


Infolinia konsumencka: 800 007 707


Autor: E. Stawińska

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do