Reklama

Najbezpieczniejsze auta dla rodzin z dziećmi

22/02/2021 08:32

Euro NCAP co rok bada bezpieczeństwo aut i przygotowuje raporty i przeglądy omawiające dane pod różnymi kątami. Jednym z ciekawszych kryteriów jest bezpieczeństwo dzieci w fotelikach lub na przystawkach. Tutaj w zasadzie z roku na rok zmienia się praktycznie cały układ tabeli.

Co decyduje o bezpieczeństwie dziecka?

Bezpieczeństwo najmłodszych pasażerów zależy w dużej mierze od ogólnych parametrów konstrukcyjnych, czyli choćby wielkości auta i wyznaczenia bocznych stref zgniotu. W niektórych modelach – jak można podejrzewać – dodatkową rolę odegrały też specyficzne projekty foteli zapewniające dodatkową stabilność i elastyczność. W zasadzie nie ma tu znaczenia, czy mowa o wyposażeniu podstawowym, czy rozbudowanym, ponieważ bestvin.pl wskazuje, że akurat niewiele można dokupić, żeby poprawić bezpieczeństwo dzieci.

Najbezpieczniejsze auta dla dzieci – lata produkcji 2016-2020

Niekwestionowanym liderem zestawienia jest auto, które zdecydowanie nijak nie chce być rodzinne, czyli Mercedes CLA. Poza tym – to ranking za 2019 – Mercedes w ogóle zdominował tę kategorię, ale tak naprawdę a gamie modelowej nie ma samochodu, który by można było nazwać rodzinnym, a który do tego zestawienia trafił. Jest niby klasa B, ale to auto praktycznie bez bagażnika, co – jak wie każdy rodzic – jest poważną wadą. Ale według samego tylko kryterium bezpieczeństwa jest nadal ciut ponad EQC (tak, wybitnie rodzinny…) i GLE. W tych przypadkach bezpieczeństwo dzieci oceniono na 90% lub więcej

Innym modelem, który uzyskał podobny wynik, jest Subaru Forester. Z bardziej popularnych: Mazda 6. I to w zasadzie tyle. Rzut oka na rankingi uświadamia jeszcze, że sporą część cały czas zajmują tam SUV-y, za to nie ma popularnych w ostatnich latach crossoverów. Jeśli chodzi o marki, nie da się wskazać lidera, ale można zauważyć, że paru oczekiwanych logotypów będzie brakowało. Nie ma Dacii (co nie jest zaskoczeniem), ale nie ma też BMW. Dość blado wypadają Fordy i ekstremalnie popularne w Polsce Skody – nawet SUV-y. Warto jednak podkreślić, że różnice nie są dramatyczne – dowodzą raczej tego, że bezpieczeństwo nie jest dla większości kierowców priorytetem.

Ogólniejsze spojrzenie na sprawę

Większość popularnych modeli zapewnia dzieciom bezpieczeństwo na poziomie 80-90%. To nie jest zły wynik. Są za to auta, które grożą śmiercią nawet wtedy, kiedy stoją. Królem tego rankingu (za 2018) jest Fiat Panda z 16% (nawet dla kierowcy ma 45%, gdzie następny w kolejce Jeep Wrangler dzieci chroni w 69, a kierowcę w 50%).

Poza tymi pojedynczymi przypadkami naprawdę stawka jest wyrównana i trudno raczej szukać tu jakichś konkretnych kryteriów. Warto natomiast rozglądać się za autem, które przede wszystkim nie brało udziału w wypadku. Na carVertical.com można takie rzeczy sprawdzić, a z punktu bezpieczeństwa jest to o tyle istotne, że zasadniczo nie ma sposobu, żeby sprawdzić, czy systemy zabezpieczające działają tak, jak powinny, a że są jednorazowe, to wybór auta z nudną przeszłością jest jednym z najlepszych możliwych rozwiązań.

Na pewno nie warto ślepo ufać w to, że SUV-y są bezpieczne. I ostatnia lekcja: to, że jedna generacja danego modelu była oceniana wysoko, nie znaczy, że kolejne są pod względem bezpieczeństwa równie udane. Zanim więc kupisz auto, możesz poszukać go w raportach NCAP. Wydaje się, że wynik powyżej 75-80% jest już naprawdę solidny. Pełnego bezpieczeństwa zagwarantować się nie da, ale warto szukać w górnej części stawki.

Artykuł sponsorowany

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do