
Mazowiecki Urząd Marszałkowski wycofuje się z planów budowy linii kolejowej na lotnisko w Modlinie. Adam Struzik, marszałek województwa chce, aby inwestycję przejęły PKP Polskie Linie Kolejowe.
Flagowy projekt województwa może się odwlec w czasie nawet o kilka lat. Powodem jest poważne ryzyko utracenia dofinansowania unijnego w wysokości 100 mln złotych.
W tej sytuacji Samorząd Województwa Mazowieckiego planuje, że całe zadanie zostanie przekazane do realizacji narodowemu zarządcy infrastruktury kolejowej, PKP PLK, który ma być beneficjentem projektu w nowej perspektywie na lata 2014-2020. Tym samym zadanie pozyskania na ten cel funduszy unijnych spadnie na Polskie Linie Kolejowe.
O problemach województwa PLK wiedziały już od końca ubiegłego roku. Wówczas to zarządca otrzymał stanowisko samorządu, które zawierało prośbę o rozważenie podjęcia prac przy realizacji inwestycji.
- Po dogłębnym przeanalizowaniu wszystkich możliwości stwierdziliśmy, że wybudowanie łącznicy do 2015 roku jest mało realne – mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP PLK. – Projekt może być przeprowadzony dopiero w nowej perspektywie budżetowej UE. Ale jest jeszcze za wcześnie, aby o tym ostatecznie przesądzać.
Mimo to wokół inwestycji cały czas toczą się rozmowy między PLK a Urzędem Marszałkowskim. Obecnie je wstrzymano, gdyż Urząd czeka na rozstrzygnięcie przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska odwołania złożonego protestu przez ekologów. Ale według przekazanej przez GDOŚ informacji rozstrzygnięcie nastąpi jeszcze w kwietniu 2013 r.
Równolegle województwo podjęło inicjatywę zmierzającą do zmiany ustawy o transporcie kolejowym w zakresie umożliwiającym samorządom województw realizację linii kolejowych z wykorzystaniem uproszczonych trybów, analogicznie jak ma to miejsce w przypadku budowy dróg publicznych. - Obecnie oczekujemy na odpowiedź z Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej na jakim etapie są zmiany legislacyjne - informuje Joanna Czechowicz-Bieniek z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego.
Do tej pory na realizację zadania wydano 3,2 mln zł, w tym na dokumentację przedprojektową (koncepcja programowo-przestrzenna, raport środowiskowy itp.). Są to środki pochodzące z budżetu województwa.
Gdyby PLK zdecydowały się na realizację przedsięwzięcia to muszą zostać przeprowadzone jeszcze prace projektowe i przygotowawcze. - Niezbędne jest przy tym określenie funkcji zarządcy tego odcinka – czy mają to być Polskie Linie Kolejowe czy Urząd Marszałkowski - dodaje Dutkiewicz.
Uruchomienie bezpośredniego połączenia kolejowego do lotniska w Modlinie miało nastąpić wraz z oddaniem do użytku portu. Jednak na drodze stanęły protesty ekologów broniących nietoperzy zamieszkujących tereny sąsiadujące z planowaną inwestycją. Przeszkodą okazało się również nieuwzględnienie projektu w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
Od trzech miesięcy z powodu problemów z nawierzchnią pasa startowego lotnisko w Modlinie jest zamknięte.
źródło: Kurier Kolejowy
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie