
Gorące lato to czas wycieczek, a te najczęściej organizujemy wykorzystując jako środek lokomocji nasze samochody. Warto wiedzieć jak radzić sobie z upałami także w przypadku naszych aut. Jednym z najprostszych i najbardziej skutecznych sposobów, aby przygotować samochód do jazdy podczas upałów jest sprawdzenie układu chłodniczego pojazdu. Każdy kierowca powinien co jakiś czas sprawdzać stan płynu, który pozwala na zmniejszenie temperatury panującej w silniku. Jakość użytego środka to gwarancja skutecznego chłodzenia pojazdu. To właśnie jeden z elementów, które powinniśmy regularnie kontrolować. Obecne lato szczególnie mocna daje się we znaki, a nasze samochody, najczęściej zaparkowane na parkingach na betonowych nawierzchniach w pełnym słońcu znoszą bardzo niekorzystne warunki. Tym bardziej należy zadbać o to, żebyśmy mogli cieszyć się sprawnym autem, bowiem przegrzanie układu będzie niebezpieczne nie tylko dla nas samych ale i pojazdu. Dodatkowo oczywiście możemy narazić się na wysokie koszty napraw. Czas wyjazdów wakacyjnych powinien skłonić nas do baczniejszego przyjrzenia się układowi, który odpowiada za temperaturę naszego pojazdu. Zdecydowanie powinniśmy unikać przegrzania samochodu podczas jazdy na autostradzie. To duży stres, a początek urlopu powinien być już zasłużonym dla nas relaksem.
Jak zapobiegać przegrzaniu się silnika latem?
O przegrzanie silnika łatwo podczas letnich upałów. Szczególnie obecny czas sprzyja takim sytuacjom. Nasze prewencyjne działania będą również stanowić opokę bezpieczeństwa, co na drogach stanowi bardzo ważny aspekt. Problemy z za dużą temperaturą naszego auta mogą doprowadzić do dużych, kosztownych napraw. To jednak nie wszystko. Nie chcemy, aby podczas jazdy nasz samochód odmówił posłuszeństwa. Jest to szczególnie ważne podczas poruszania się daleko od domu i w nieznanym obszarze. A wakacje należą do czasu pełnego podróży i wyjazdów, które powinny być dla nas odpoczynkiem, a nie obawą o dotarcie do wyznaczonego celu. A awarie pojazdu na trasach szybkich prędkości oznaczają konieczność holowania, co dodatkowo obciąży nasz budżet.
Jak sprawdzić czy poprawnie działa układ chłodniczy w aucie?
Gdzie kontrolować temperaturę odpowiadającą za chłodzenie naszego samochodu? Oczywiście pod maską. W chłodnicy znajduje się płyn, którego ilość zawsze należy kontrolować. Jego brak będzie oznaczał brak możliwość obniżenia temperatury silnika, a kolejno jego awarię. Jako użytkownik samochodu dobrze kontrolować stan płynu na bieżąco, wycieki, które mogą się zdarzyć powodując pierwsze problemy. Jeśli chodzi o awarie związane z tym układem, w przypadku braku okresowych kontroli, najczęściej zauważamy dym spod maski. Wśród widocznych oznak zepsutego układu może pojawić się wewnątrz auta zapach płynu. Bez większej wiedzy możemy także ocenić przewody, które prowadzą płyn do silnika. Jeśli są „napuchnięte” to sygnał, że należy udać się do eksperta. Małe usterki jak brak płynu możemy uzupełnić sami, jednak jeśli mimo podlania cieczy usterka nadal występuje warto odwiedzić mechanika samochodowego, który oceni gdzie może leżeć problem. Jeśli mechanik oceni sytuację może odesłać nas do elektryka samochodowego, który sprawdzi termostat. Usterki tej części również mają wpływ na chłodzenie naszego samochodu.
Nie warto ryzykować awarii silnika i wskazane jest, aby sprawdzenie układu wykonać przed wyjazdem na wakacje, jednodniową podróż czy też choćby przed codzienną jazdą. Jak wspominaliśmy wyżej warto regularnie dbać o układ chłodzenia naszych samochodów. Oprócz jego kontroli, dobrze uzupełniać płyn dobrej jakości. Sprawdzać działanie wentylatora. Jeśli problemy zdarzą nam się na drodze należy pamiętać, aby nie wyłączać od razu silnika po zatrzymaniu auta. Odczekanie chwili i otwarcie maski da pojazdowi moment na regenerację, wskazane w razie awarii jest wyłączenie klimatyzacji. Po otwarciu maski sprawdzamy na początku przewody oraz ilość płynu. Przy włączonym silniku i przegrzanym aucie odkręcanie zakrętki może oznaczać syk, który pojawi się wraz ze zdejmowaniem zakrętki zbiornika na płyn. Należy odczekać aż pod zakrętką minie syczenie i wówczas możemy odkręcać do końca i sprawdzać stan płynu. Jeśli zdejmiemy pokrywę wcześniej możemy narazić się na poparzeniem gorącą substancją. Po uzupełnieniu wsiadamy do auta i uruchamiamy nawiew ciepłego powietrza na najwyższych obrotach. Jeśli aktualnie po stwierdzeniu przegrzania w silniku nie mamy przy sobie specjalnego płynu, możemy pojemnik uzupełnić wodą. To doraźne rozwiązanie pozwoli nam na dotarcie do sklepu, bądź mechanika samochodowego. Temperatura naszego pojazdu powinna być kontrolowana na wyświetlaczu na kokpicie. Tam chłodzenie możemy sprawdzać stan chłodzenia, a każda z niepokojących sytuacji powinna natychmiast skłonić nas do sprawdzenia układu. Takie kontrole możemy wykonywać również podczas corocznych wizyt i wykonywaniu przeglądów w stacjach kontroli pojazdów.
Źródła informacji:
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie