Reklama

Jak wygląda proces rejestracji i zakładania lądowiska dla helikoptera?

01/06/2022 07:00

Jeżeli zdobyłeś już uprawnienia do latania helikopterem, to z pewnością marzysz o zakupie swojego własnego sprzętu. Być może chciałbyś też przygotować specjalne, dedykowane lądowisko w okolicach posiadanego domu. W tym tekście podpowiemy w jaki sposób zarejestrować legalne miejsca lądowania śmigłowca oraz jak się do tego zabrać.

Zdobycie turystycznej licencji pilota śmigłowca uprawnia do swobodnego poruszania się taką maszyną i posiadania jej – również na własnym terenie. Nie możesz wprawdzie wykonywać lotów zarobkowych, ale zwiedzanie okolicy z perspektywy powietrza jest jak najbardziej możliwe.

Aby jednak bezpiecznie i skutecznie lądować przy swoim domu, powinieneś mieć dobrze wykonane lotnisko. Co to oznacza? Jak wygląda proces rejestracji i zakładania lądowiska?

W jaki sposób dobrze przygotować lotnisko dla śmigłowca?

Przede wszystkim konieczne jest zaprojektowanie lotniska zgodnie z wytycznymi Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Na projekcie konieczne jest naniesienie miejsca lądowania helikoptera (o odpowiedniej wielkości z oznaczeniem H), wskazania kierunków dolatywania, oznaczenia kąta nachylenia podejścia do lądowania (z uwzględnieniem okolicznych budynków) i określenie pułapu zwisu (na 2 metry). Taką dokumentacją powinna zająć się wyspecjalizowana, uprawniona do przygotowywania projektów firma.

Następnie należy przystąpić do budowy zgodnie z projektem, używając wskazanych na nim materiałów. Pamiętaj, że lądowisko musi być płaskie, dobrze oznaczone, zabezpieczone i trwałe. Helikopter nie powinien stacjonować np. na trawie czy kostce brukowej. Pas powinien być wykonany z betonu, w oparciu o przewidziane w przepisach parametry.

Kto może zarejestrować i założyć lotnisko dla helikoptera?

Do rejestracji i zakładania lądowiska dla helikoptera konieczne będzie przygotowanie odpowiednich dokumentów. Do zatwierdzonego projektu musisz dołożyć jeszcze potwierdzenie posiadania określonej działki czy nieruchomości, a także zezwolenie od właściwego organu gminy. W oparciu o te dokumenty możesz otrzymać pozytywną opinię od Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.

Dopiero po uzyskaniu kompletu pozwoleń i dokumentacji, możesz (zgodnie z Ustawą prawo lotnicze) wnioskować o wpis do ewidencji lądowiska w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego. Wskazane tam lądowiska są oficjalne i stanowią legalne miejsce dla procedury startowania i lądowania dla określonych typów śmigłowców.

Ile trwa zarejestrowanie lotniska dla helikoptera i jakie są tego koszty?

W dość szybkim trybie, przy kompleksowym przygotowaniu dokumentów i pozwoleń, czas na uzyskanie legalizacji lotniska (we współpracy z doświadczonym podmiotem, który pomoże Ci uzyskać niezbędne zaświadczenia) może trwać od miesiąca do dwóch (nie licząc samej budowy lądowiska).

Koszt przygotowania takich decyzji zależy od ukształtowania terenu, Twojej gminy, planu zagospodarowania przestrzennego w okolicy należącej do Ciebie działki i rozbudowania projektu. Inwestycja jest jednak warta swojej ceny, bo pozwoli na legalne korzystanie ze śmigłowca w pobliżu Twojego domu lub innego miejsca (np. należącego do Ciebie hotelu).

więcej na stronie HeliPoland.com

Artykuł sponsorowany

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do