
Niewiedza, niefrasobliwość, wypadki losowe, a także rosnąca oferta produktów kredytowych oraz inwestycyjnych i nieuczciwość przedsiębiorców – to główne przyczyny popadania w długi.
Kampanię informacyjną na temat nadmiernego zadłużenia, racjonalnego zarządzania budżetem domowym oraz umiejętnego pożyczania i oszczędzania przeprowadziła pilotażowo Federacja Konsumentów wspólnie z Jackiem Kozłowskim, wojewodą mazowieckim. Więcej informacji znajduje się na stronie www.federacja-konsumentow.org.pl.
- Nadmierne zadłużenie konsumentów to problem społeczny, który może dotknąć każdego z nas. Trzeba mieć świadomość, że wywiera wpływ nie tylko na życie osoby zadłużonej, ale też jej całej rodziny i bliskich. Prędzej czy później może doprowadzić do wykluczenia społecznego, a nawet do tragedii – powiedział Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Przy wsparciu wojewody mazowieckiego Federacja Konsumentów przeprowadziła cykl otwartych i bezpłatnych szkoleń dla konsumentów, które odbyły się w pięciu miastach na Mazowszu: w Płocku, Ciechanowie, Radomiu, Siedlcach i Ostrołęce. Prowadzone były przez prawników specjalizujących się w sprawach bankowych i finansowych oraz pomocy osobom nadmiernie zadłużonym. Po szkoleniu uczestnicy mieli możliwość indywidualnej konsultacji.
- Ogromnie ważne jest, aby uczyć jak postępować, by uniknąć nadmiernego zadłużenia oraz co zrobić, kiedy jednak ten problem nam się przytrafi. Im więcej będziemy wiedzieć na temat racjonalnego prowadzenia budżetu domowego, rozsądnego pożyczania i oszczędzania, tym łatwiej będzie nam się z nim zmierzyć – powiedział Jacek Kozłowski, wojewoda mazowiecki.
W trakcie interaktywnych warsztatów można było także uzyskać użyteczne informacje na temat oceny kosztów produktów, dokonywania rozsądnych wyborów, a także na temat pułapek i niebezpieczeństw na rynku finansowym. Uczono również, w jaki sposób zmierzyć się z problemem nadmiernego zadłużenia, gdy sprawy zajdą już daleko, a komornik puka do drzwi. Dzięki wsparciu wojewody została wydana także ulotka - poradnik dla konsumentów.
Ochrona interesów konsumentów jest również jednym z celów zainicjowanej przez Mazowiecką Komendę Wojewódzką Policji, a koordynowanej przez wojewodę mazowieckiego kampanii „Bezpieczny senior”. Polega ona na zintegrowanych działaniach wojewódzkich służb i inspekcji na rzecz bezpieczeństwa osób starszych. W jej ramach Mazowiecki Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej prowadzi m.in. działania edukacyjne w zakresie przysługujących uprawnień w przypadkach zawierania umów na odległość lub poza siedzibą przedsiębiorstwa.
Wspólna kampania wojewody mazowieckiego i Federacji Konsumentów wpisuje się w realizowany od 2008 r. program współpracy wojewody z organizacjami pozarządowymi (pierwszy tego typu w Polsce). Podstawową formą współpracy jest osiem stałych forów grupujących organizacje zajmujące się różnymi obszarami (np. cudzoziemcy, polityka społeczna, zdrowie, edukacja, ochrona zwierząt) oraz pięć forów regionalnych (podział terytorialny). Współpraca wojewody z NGO odbywa się także przy okazji organizacji wspólnych inicjatyw.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie