Reklama

Jak i gdzie wydać pierwszą książkę?

14/04/2023 08:43

Autorzy stawiający swoje pierwsze kroki w branży literackiej, którzy wiążą swoje plany z zawodowym pisarstwem, po napisaniu książki zadadzą sobie dwa pytania: jak i gdzie ją wydać? W dzisiejszym artykule przedstawimy 3 drogi do osiągnięcia tego celu, które stanowić będą alternatywę dla tradycyjnego modelu wydawniczego.

Procesowi wydawania pierwszej książki towarzyszą różne uczucia – podekscytowanie, strach, motywacja, a czasem dezorientacja. Wielu debiutujących twórców nie może bowiem liczyć na wydanie swojej książki w tradycyjnym modelu publishingowym, w którym wydawnictwo żywo zainteresowane utworem przejmie wszelkie obowiązki oraz ryzyko finansowe na swoje barki.

Autorzy, których dzieła początkowo zostały pominięte w planach wydawniczych modelu tradycyjnego, mają jednak przed sobą szereg rozwiązań, dzięki którym będą mogli spełnić swoje marzenie. To, które z nich wybiorą, uzależnione będzie od takich czynników jak: motywacja do publikacji książki, a także wielkość zasobów takich jak czas, kapitał, energia czy zdolności organizacyjne.

Dziś możemy mówić o trzech podstawowych modelach publishingu samodzielnego (lub częściowo samodzielnego):

  • self-publishing,
  • vanity publishing,
  • publishing subsydiowany.

 

Self-publishing – wydawanie niezależne, ale czy dobre dla debiutanta?

Jeśli autora dzieła motywuje zarówno chęć odniesienia sukcesu sprzedażowego, jak i wykonania całej pracy wydawniczej od A do Z w pełni samodzielnie, powinien on zainteresować się self-publishingiem.

Ta opcja wydaje się być najbardziej niezależną i przynoszącą wiele niecodziennych wyzwań, z którym trzeba będzie się zmierzyć, by osiągnąć zamierzone cele. Autorzy publikujący w pełni samodzielnie stawiają na swoje własne umiejętności organizacyjne i biznesowe oraz świadomość rynku wydawniczego, i podejmują całkowite ryzyko inwestycyjne swojego przedsięwzięcia. Będą oni bowiem inwestować zarówno swój czas, siły, jak i pieniądze w publikację książki, odpowiadając za takie kwestie jak jej korekta, druk i przygotowanie merytoryczne, a także aktywna sprzedaż, dystrybucja i promocja tytułu i własnego nazwiska.

Self-publishing może być satysfakcjonujący dla pisarzy doświadczonych, którzy zdobyli już cenne doświadczenie na rynku wydawniczym i zdołali ugruntować na nim swoją pozycję. Debiutantów może natomiast zniechęcić swoim absorbującym charakterem i wysokim ryzykiem, z jakim się wiąże.

Vanity publishing – opcja szybka, ale czy dla każdego?

Drugim modelem wydawniczym, o którym warto wiedzieć, jest tak zwany vanity publishing. To najszybszy z wymienionych procesów wydawniczych, jednak sposób jego egzekucji, jak i zakres możliwych w jego kontekście działań przy nieproporcjonalnych kosztach mogą być dla wielu autorów dyskwalifikujące. W tym formacie wszystko zależeć będzie od motywacji twórcy, a więc tego, jaki główny cel przyświeca jego planowi wydania własnej książki.

Autorów książek podzielić możemy na tych, którzy wiążą swoją przyszłość z branżą literacką i celują w osiągnięcie sukcesu marketingowego oraz sprzedażowego, oraz tych, którzy publikację dzieła traktują jak spełnienie marzenia i jeden z etapów budowania swojej marki osobistej w społeczności, którą próbują stworzyć lub w której chcieliby zaistnieć.

W ich przypadku vanity publishing, który obejmuje najczęściej jedynie druk książki i jej przygotowanie czysto techniczne oraz nadanie numeru ISBN, może okazać się rozwiązaniem. Warto jednak pamiętać, że jakościowa korekta i redakcja treści są kwestiami kluczowymi, jeśli zależy nam na publikacji wartościowej. Tych usług jednak często brakuje w ofertach wydawnictw zajmujących się vanity publishingiem.

Subsydiacja wydawnicza – współpraca autora z oficyną

Trzecim wyjściem, które należy znać, planując wydanie pierwszej książki, jest subsydiacja wydawnicza. Jej idea oraz sposób działania są znacząco różne od dwóch poprzednich modeli publishingowych. Wszystko zamyka się w kwestiach takich jak poziom inwestycji czynionych przez twórcę oraz stopień zaangażowania wydawnictwa w proces publikacji książki.

Subsydiacja wydawnicza zakłada ścisłą współpracę twórcy z wydawnictwem. Po ustaleniu warunków i podpisaniu umowy, następuje przejście do realizacji procesu. Wydawnictwo zagwarantuje profesjonalną korektę tekstu oraz redakcję treści, zorganizuje druk książki, a także działania poboczne (takie jak np. projekt okładki), a następnie swoimi kanałami sprzeda tytuł do księgarni oraz sklepów, zadba o jego dystrybucję oraz przygotuje plan marketingowy, który następnie wcieli w życie. Tak duży nakład pracy, jaką wykona oficyna, wiąże się z faktem, że ona również (poza autorem dzieła) inwestuje w publikację książki, a co za tym idzie – zależało jej będzie na jak najlepszym przyjęciu tytułu.

Subsydiacja może okazać się bardzo dobrym rozwiązaniem dla autorów debiutujących, ponieważ zmniejsza ona poziom ryzyka, z jakim wiąże się wydanie książki, a także daje im możliwość obserwacji pracy wydawnictwa i zdobycia wiedzy oraz doświadczenia w branży.

W Polsce w modelu subsydiowanym pracuje gdyńskie wydawnictwo Novae Res, za sprawą którego wielu uznanych autorów umocniło swoją pozycję w branży literackiej. Opinie o Novae Res jasno wskazują, że owe sukcesy są wynikiem rzetelnej pracy i profesjonalizmu oficyny.

Artykuł sponsorowany

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do