Reklama

Czy kobiety i mężczyźni mogliby robić wspólne zakupy w sieci? Jak to obecnie wygląda?

19/06/2022 18:19

Zakupy - robimy je niemal codziennie. Wcześniej to zdecydowanie kobiety wydawały większe sumy i wybierały produkty, obok których mężczyźni przechodzili obojętnie. Dziś wiele się zmieniło. Wszyscy dobrze pamiętamy okres pandemii, kiedy niemal każdy sektor życia musiał przenieść się do Internetu. Również zakupy. Co po tym czasie uległo zmianie, jak dziś wyglądają zakupy przedstawicieli obu płci? W poniższym artykule rozwiejemy tego typu wątpliwości, odnosząc się do najnowszych raportów i danych. Sprawdzimy również, które z powszechnych założeń dotyczących e-zakupów uległy dezaktualizacji, a które mogą być źródłem cennych informacji dla właścicieli sklepów e-commerce.

Zakupy w Internecie? Zadbaj o SEO  

Obszerny raport nawyków zakupowych w sieci został opracowany przez Izbę Gospodarki Elektronicznej w roku 2022. W jego zakres wchodzą trzy grupy - kobiet, mężczyzn i seniorów. Raport Mr. & Mrs E-commerce omawia popularne założenia, którym bliżej do stereotypów dotyczących e-konsumentek i e-konsumenów niż prawdziwych zachowań. Dane wskazują, że rozbieżność manier konsumpcyjnych między reprezentantami obu płci zdecydowanie się zaciera, a statystyki dla obu grup są coraz bardziej podobne. Panowie i panie wydają zbliżone kwoty i równie często dokonują zakupów online. Odchodzi się więc od powszechnego stwierdzenia, że rozrzutność to cecha kobieca.

Przygotowując strategię dla własnego biznesu e-commerce, polecamy przyjrzeć się danym z niniejszego raportu. Przydadzą się, aby stworzyć odpowiednią optymalizację i content na stronę w kierunku danej grupy docelowej. Znaczenie mają nawet niewielkie różnice w tendencjach zakupowych czy zachowania zakupowe typowe dla poszczególnych grup wiekowych. Niezbędne działania wchodzące w zakres SEO korzystnie będzie powierzyć w ręce specjalistów. Agencja SEO Boo.pl wykona wnikliwy audyt SEO, aby w następnym kroku opracować plan pozycjonowania. Okazuje się, połączenie działań SEO i UX (wzbogacenie optymalizacji o User Experience – wrażenia osób odwiedzających stronę) jest rozwiązaniem dającym najlepsze rezultaty dla właścicieli biznesów e-commerce. O to nie musisz się martwić, specjaliści zrobią to za Ciebie.

Informacje o produktach - gdzie i po co ich szukać? 

Internauci i internautki, którzy zamawiają online, szukają najpierw opinii o danym produkcie, a także korzystają z porównywarek cenowych. To z reguły jeden z pierwszych kroków na drodze zakupowej. Około 66% e-klientów przed zakupem produktu czy wyborem usługi  robi research online. Trzeba więc zadbać o odpowiednie treści i sekcje na własnej stronie – opisy  produktów, blog, recenzje. Takie działania nie tylko polepszą pozycję witryny w wyszukiwarce, ale dostarczą treściwych informacji klientom, często mającym spore wątpliwości podczas zakupów. 

Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie Mr. & Mrs. E-commerce wśród ankietowanych pań 16% ufa rekomendacjom osób z najbliższego otoczenia, a 15% z nich czyta blogi i przegląda vlogi w celu uzyskania wiarygodnych recenzji czy też informacji o produkcie. Ankietowani panowie w 14% najczęściej odwiedzają fora internetowe i opierają swoje decyzje o porównywarki cenowe. Jeśli chodzi o grupę senioralną, 33% ankietowanych zasięga opinii u rodziny i sprzedawców. 

Z perspektywy właściciela sklepu online na pewno trzeba skupić się na sekcjach typu blog i recenzje produktowe. W ten sposób można wyjść naprzeciw potrzebom konsumentów i wspomagać ich w podejmowaniu decyzji zakupowych. 

Wirtualny koszyk kobiety, a mężczyzny

Kategorie produktów, po które sięgają obie grupy, to pole pełne różnic, ale i podobieństw. Obszary najbardziej zajmujące kobiety związane są z branżą modową, kosmetykami oraz akcesoriami dla dzieci. Mężczyźni najchętniej dodają do e-koszyka sprzęt elektroniczny,  gadżety, a dalej - produkty z kategorii moda i uroda. Stereotyp mówiący o tym, że sektor mody i urody należy tylko do kobiet, należy zatem odrzucić. Powinni o tym pamiętać szczególnie właściciele biznesów e-commerce w tych branżach, którzy właśnie planują działania optymalizacyjne i marketingowe.

 

Polki i Polacy z większą odwagą wykorzystują możliwości, jakie oferują zakupy w Internecie. Korzystają z darmowych zwrotów. Decydują się na zakup kilku produktów online, a gdy stwierdzają, że część z nich jest nieodpowiednia, po prostu je zwracają. Taka praktyka jest bliska 44% klientkom oraz 41% klientom.

Zakupy w sieci - najlepsze miejscówki

Przyjmuje się, że aż 8/10 internautów dokonuje zakupów w internecie, robiąc je zazwyczaj raz bądź dwa razy w miesiącu, bez względu na płeć oraz wiek.  Sklepy internetowe, portale zakupowe i aukcyjne to wybór blisko ⅓ badanych internautek. Mężczyźni wykazują tylko kilkuprocentowe większe tendencje do korzystania z tych platform. Lubią też robić zakupy internetowe w sklepach z aplikacjami mobilnymi. Jest to z kolei wyraźny znak dla właścicieli sklepów internetowych, aby skupili się na optymalizacji swoich e-commerce pod kątem urządzeń mobilnych.

Jak zakupy internetowe, to za pomocą…?

E-klienci najczęściej korzystają z urządzeń mobilnych podczas zakupów internetowych. Smartfony przeważają w obu grupach - aż 40% transakcji zakupowych odbywa się za ich pomocą. Niemal drugie tyle to zakupy dokonywane na laptopach. W tym miejscu warto zaznaczyć, że w grupie seniorów wykorzystanie laptopów deklaruje aż 83% badanych, a 41% wybiera komputery stacjonarne.

Różnica w nawykach konsumenckich wśród kobiet i mężczyzn widoczna jest również w użyciu zegarków typu smart. Aż 10% mężczyzn zadeklarowało robienie zakupów w Internecie przy użyciu smartwatcha, a wśród kobiet - 2%. 

Ciekawostka - wpisywane na urządzeniach mobilnych frazy „na sprzedaż” i „na sprzedaż w pobliżu” podskoczyły o 250% w latach 2017-2019! Jeśli więc jesteś właścicielem sklepu online i masz też placówkę stacjonarną, pomyśl nad tym, aby pozycjonować się lokalnie i zadbać o tzw. off-site’owe działania (np. wizytówka sklepu w Google). W tym celu warto skorzystać z usług lokalnych agencji. Mają one bowiem lepsze rozeznanie na rynku regionalnym, więc pozwolą Ci z łatwością zdobyć grono lokalnych klientów i wypromować Twoje produkty na danym obszarze np. w województwie kujawsko-pomorskim. Jeśli jesteś zainteresowany, sprawdź, jak wygląda https://boo.pl/pozycjonowanie-torun/

Wydatki w obu grupach - spore różnice czy spore podobieństwa?

Według badanych przedział wydatków dla obu grup to średnio 201-400 zł, jednorazowa kwota zaś mieści się w przedziale 51-100 zł. Wyniki badań pokazują, że założenia o skłonności kobiet do rozrzutności i większych wydatków w sieci odchodzą w zapomnienie. Z pewnością swój udział w tym miała pandemia Covid-19, kiedy niemal całe swoje życie przenieśliśmy do świata wirtualnego. Wówczas mocno rozwinęła się branża e-commerce.

Ponadto, obie badane grupy przyznają, że dodatkowymi plusami transakcji online są darmowe dostawy, szybka realizacja zamówienia, jak również proste metody płatności, np. BLIK i przelew.

Raport Mr. & Mrs E-commerce - wnioski

Na pytanie postawione w tytule: “Czy kobiety i mężczyźni mogliby robić wspólne zakupy w sieci? Jak to obecnie wygląda?”, możemy śmiało odpowiedzieć: tak, mogliby! Oczywiście istnieją pewne różnice w zachowaniach zakupowych między kobietami i mężczyznami, jednak z biegiem czasu wyraźnie się zacierają. Warto zagłębić się w modele zachowań zakupowych dla każdej grupy, szczególnie jeśli targetem danego e-sklepu są wyłącznie kobiety lub wyłącznie mężczyźni. Pewne różnice zauważalne są głównie przy podziałach na grupy wiekowe, dlatego bardzo istotne jest dostosowanie swojej oferty w odniesieniu do wieku klientów. 

Jeśli więc masz swój biznes e-commerce, warto zawsze sprawdzać aktualne dane na ten temat, aby zadbać o odpowiednią analitykę swojego sklepu, stworzyć poprawny profil klientów i dobrać względem niego skuteczne działania marketingowe. Oczywiście nie można zapomnieć o działaniach z zakresu pozycjonowania. Jeśli chcesz  dowiedzieć się, na czym to polega oraz ile kosztuje SEO, skontaktuj się z wybraną agencją, a na pewno otrzymasz stosowne informacje.

Foto: pixabay.com

Artykuł sponsorowany

Aplikacja ciechanowinaczej.pl

Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.


Aplikacja na Androida Aplikacja na IOS

Obserwuj nas na Obserwuje nas na Google NewsGoogle News

Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!

Reklama

Komentarze opinie

Podziel się swoją opinią

Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.


Reklama

Wideo Ciechanowinaczej.pl




Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Wróć do