
Rozpatrzono roczne sprawozdanie Powiatowego Rzeczniczka Konsumentów, który ma swoją siedzibę w ciechanowskim starostwie. Pełniący tę funkcję Wojciech Bogdan, zatrudniony na 3/4 etatu, interweniował w 63 sprawach dotyczących skarg konsumenckich. Z jego sprawozdania wynika, że w dwóch przypadkach konsumenci stracili duże kwoty.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów w ubiegłym roku udzielił około 300 porad. Najwięcej z nich miało charakter edukacyjno-informacyjny. Kilkadziesiąt spraw zakończyło się prośbą o interwencję. Najwięcej do rzecznika zgłaszało się osób mających zastrzeżenia do jakości obuwia i odzieży (13 postępowań), a w dalszej kolejności usług remontowo-budowlanych (8 postępowań), fotowoltaiki (5 postępowań) i energii (4 postępowania).
Rzecznik zauważył, że w ubiegłym roku nastąpił wzrost spraw związanych z szeroko rozumianą energią (pompy ciepła, fotowoltaika). W dwóch przypadkach firmy przyjęły zlecenie i pieniądze, a potem ogłosiły bankructwo. Roszczenia w tym przypadku są znaczące: wynoszą 78 tys. zł i 120 tys. zł!
W kilkunastu sprawach tzw. pokazów produktów udało się rzecznikowi przyczynić się do unieważnienia umów bardzo niekorzystnych finansowo dla konsumentów. Przypadki te miały miejsce kilka dni po zakupie i przed upływem 14-dniowego okresu ustawowego. Z ulgą Powiatowy Rzecznik Konsumentów przyjął decyzję ustawodawcy, zgodnie z którą od 1 stycznia br. termin na odstąpienie od umowy zawartej poza lokalem został wydłużony do 30 dni.
Bywają przypadki, że przedsiębiorca nie zgadza się na żadne ustępstwa. - W związku z faktem, iż Rzecznik nie ma instrumentów prawnych, aby wymusić na przedsiębiorcy uznanie roszczeń konsumenta, jedyną możliwością wyegzekwowania jego praw staje się droga sądowa – informuje Wojciech Bogdan.
W takich przypadkach proponuje on konsumentom napisanie pozwu, ale w 2022 roku nikt z zainteresowanych nie wyraził chęci dochodzenia roszczeń na drodze sądowej. Swoją decyzję argumentowali przewlekłością postępowań sądowych. Często było to także spowodowane niewielką relatywnie wartością sporną.
Powiatowy rzecznik konsumentów przyjmuje interesantów w budynku Starostwa Powiatowego, ul. 17 Stycznia 7, pokój 121, tel. 729-055-924, e-mail: rzecznik.konsumentow@ciechanow.powiat.pl; godziny przyjęć interesantów: poniedziałek, wtorek, środa: w godz. 8.00- 16.00, czwartek – w godz. 8.00- 14.00.
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Polskie pisowskie sądy to parodia wymiaru sprawiedliwości! Nierychliwe, bo na same wyznaczenie terminu rozprawy czeka się latami! Aby do 15 X br!
reforma wymiaru sprawiedliwości wyszła im tak, jak każde inne przedsięwzięcie realizowane przez tych nieudaczników, czyli teraz sprawy trwają 2 razy dłużej niż przed pisowskimi rządami.
Artykuł dotyczy pracy rzecznika d/s konsumentów, a nie sądów. To czy są pisowskie to miałbym wątpliwości sądząc po ogłaszanych wyrokach. Także zionący nienawiścią przedmówca to taki raczej niezorientowany. Odnośnie 15.10 to życzę wygranych wyborów opozycji, Donald Nas i Was wszystkich wyprostuje. Będziemy znowu "zieloną wyspą". HAHAHAHAHA
A czy rzecznikie praw konsumenta jest były organista?
Nie tylko były , ale i aktualny .
Do Gościa 123, czyli rozumiem, że sądy są dobre, tylko wtedy gdy orzeczenia zapadają na waszą korzyść ? Stąd też się wzięła ta wasza groteskowa reforma sądownictwa. Od razu da się zauważyć, że jesteś zwolennikiem towarzyszy z pisu o standardach sądownictwa rodem z Rosji.
To na czym on się zna. Tylko tyle że rekomendowany z PSL-u.? A to wystarczy by być fachowcem w Ciechanowie. O matko!!
A pan widzę z tych co myślą że jak organista to ograniczony intelektualnie? Grubo się pan myli. Często są ludźmi dobrze i wszechstronnie wykształconymi.
Sądy za pis działają świetnie ! Brawo tow. Ziobro !
Do Kuby. Ty mówisz często. Ja powiem czasem. Ale nie w tym przypadku.