
Nowa droga od ronda Solidarności do ulicy Pułtuskiej, remont ul. Sienkiewicza, kolejne ścieżki rowerowe, centrum przesiadkowe, parking typu Park&Ride w okolicach dworca PKP czy zakup autobusów hybrydowych – to główne inwestycje, które planuje miasto w nowej perspektywie unijnej na lata 2014-2020 w ramach Regionalnego Instrumentu Terytorialnego.
Urzędnicy już przygotowują niezbędne dokumenty, aby sięgnąć po unijne pieniądze. – Przygotowaliśmy trzy projekty w ramach RIT – mówi naszemu portalowi Marta Piecychna, szefowa wydziału pozyskiwania środków zewnętrznych i działań strategicznych w ciechanowskim ratuszu. Wartość projektów oszacowano na ok. 100 mln złotych.
1 subregion, 15 projektów, 3 dla Ciechanowa
Regionalny Instrument Terytorialny, nazywany RIT-em, jest częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014–2020. To nowe, autorskie podejście samorządu województwa do wykorzystania środków unijnych. Jest on przede wszystkim szansą na realizację zintegrowanych projektów z pięciu subregionów: ciechanowskiego (obejmujący powiaty: mławski, płoński, pułtuski, ciechanowski oraz miasta Ciechanów, Mławę i Pułtusk), płockiego, ostrołęckiego, siedleckiego i radomskiego. Na mazowieckie inwestycje przeznaczono 130 mln euro. Liderem RIT-u jest zawsze główne dla subregionu miasto, w tym przypadku Ciechanów. W sprawie podziału środków samorządowcy musieli się dogadać, jednak wiadomo już, że skoro Ciechanów jest liderem, to do miasta trafi najwięcej pieniędzy. W realizowanych projektach ma liczyć się przede wszystkim współpraca pomiędzy poszczególnymi samorządami. – RIT jest pewną nowością, która polega na tym, aby każdy subregion zawiązał partnerstwo z gminami i powiatami. Został przygotowany wspólny plan inwestycyjny i w uzgodnionej formie trafił do Urzędu Marszałkowskiego w Warszawie – wyjaśnia Piecychna i dodaje, że projekty mają zapewnić spójność działań i muszą być wpisane w odpowiednie osie, które są zawarte w RIT-ie.
Jakie inwestycje dla Ciechanowa?
Ciechanowski ratusz zaplanował trzy inwestycje: budowę węzła drogowo-kolejowego w rejonie dworca PKP przy ul. Sienkiewicza, który ma być dogodnym miejscem do zmiany środka transportu, budowę drogi łączącej rondo Solidarności z ul. Pułtuską oraz budowę dwóch ulic, które łączą dzielnicę przemysłową: Mazowieckiej i Niechodzkiej.
Przy PKP zostanie wybudowany parking typu Park&Ride, przeznaczony dla osób korzystających z publicznego transportu zbiorowego. Idea parkingu polega na tym, aby kierowcy pozostawiający swoje pojazdy w wyznaczonych miejscach, mogli swobodnie przesiąść się do komunikacji zbiorowej i w ten sposób kontynuować drogę do centrum miasta lub okolicznych miejscowości. Oprócz parkingu dla samochodów powstałoby również zaplecze dla rowerów, a także ścieżka rowerowa od dworca PKP przy ul. Sienkiewicza do dworca Przemysłowego. Do tego remont przeszłaby sama ul. Sienkiewicza. Przebudowa polegałaby na wymianie kostki brukowej. Kolejna inwestycja: budowa nowej drogi od wylotu na Płońsk do wylotówki na Pułtusk usprawniłaby połączenie komunikacyjne w mieście. – W tej chwili pogotowie, poza ul. 17 Stycznia i Pułtuską nie ma możliwości objazdu. Byłaby to taka trochę obwodnica dla miasta i ta droga spełniałaby taką rolę. Tutaj wpisujemy się również w niską emisję. Obok drogi powstałaby ścieżka rowerowa. Przewidzieliśmy także zakup autobusu hybrydowego lub elektrycznego – tłumaczy Piecychna.
Drogowy lifting przeszłaby również ulica Mazowiecka i Niechodzka, przy których również zaplanowano budowę ścieżki rowerowej. – Ta dzielnica jest dla nas ważna, ponieważ zlokalizowane są tam zakłady produkcyjne i przemysłowe. Drogi zostały zniszczone, wyeksploatowane, więc te ulice są dla nas priorytetem – mówi szefowa ratuszowego wydziału.
Ciechanów ma poślizg w przygotowaniu RIT-u. Jest rok za Płockiem
Podczas lutowej sesji Rady Miasta Ciechanów z-ca prezydenta Joanna Potocka-Rak poinformowała o tym, że w RIT-ie zaszły zmiany, a projekty są opóźnione. Nowa władza miasta w pierwszym okresie pracy przeprowadziła analizę projektów, które zostały przygotowane jeszcze przez poprzedniego prezydenta i jego ekipę. - Zastaliśmy tego typu sytuację, że przewidziano duże działania inwestycyjne na ponad 70 mln zł, gdzie zapisy w projekcie dokumentu mówiły o tym, że prace projektowe zostaną przygotowane w pierwszym półroczu 2015 roku. Na ten cel nie zabezpieczono jednak żadnych pieniędzy. Przeprowadziliśmy też analizę funkcjonalną tego projektu i zostały dokonane pewne zmiany. Odstąpiliśmy od budowy centrum logistycznego, które zawierało w swoim funkcjonalnym aspekcie chłodnie, magazyny i w dalszej perspektywie zagospodarowanie terenu dzisiejszego bazarku. Zostało centrum przesiadkowe na około 200 miejsc parkingowych i miejsc na jednoślady. Zamiast centrum logistycznego, zdecydowaliśmy się na remont ul. Sienkiewicza, dlatego że będzie nowy dworzec, będzie zaplecze logistyczne dla dworca, a nie będzie dojazdu do tego dworca, więc tutaj skupiliśmy się na poprawie dojazdu do dworca. Równolegle zostaną wykonane chodniki i ścieżki rowerowe – mówiła Potocka-Rak.
Pozostałe założenia RIT-u pozostają te same: droga od ronda Solidarności do ul. Pułtuskiej, przebudowa ul. Niechodzkiej i Mazowieckiej. - Inne miasta są dużo lepiej od nas przygotowane do RIT-u. Płock np. na dziś ma już kompletną dokumentację projektową, także oni mogą już zaczynać. My niestety jesteśmy o około rok opóźnieni – poinformowała z-ca prezydenta.
Ciechanowski ratusz będzie partycypował w kosztach budowy wszystkich zgłoszonych inwestycji w 20%, a resztę dołoży unia. W III i IV kwartale tego roku będą ogłaszane konkursy. Urzędnicy nie tracą czasu i już kompletują dokumenty, aby zawalczyć o unijne pieniądze. Inwestycje zaplanowane są na kilka lat i będą realizowane głównie w 2016-2018 roku.
autor: kak
Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś koniecznie zainstaluj naszą aplikację, która dostępna jest na telefony z systemem Android i iOS.
Chcesz być na bieżąco z wieściami z naszego portalu? Obserwuj nas na Google News!
Twoje zdanie jest ważne jednak nie może ranić innych osób lub grup.
Komentarze opinie