:-( Wygląda na to że masz Adblocka. Utrzymujemy się z reklam żeby móc dostarczyć Ci wiadomości z Twojego regionu za które nie musisz płacić, czy mógłbyś rozważyć jego wyłączenie?
PILNE

W Muzeum Romantyzmu odbył się koncert na zabytkowym fortepianie pionowym

Koncerty, Muzeum Romantyzmu odbył koncert zabytkowym fortepianie pionowym - zdjęcie, fotografia
  • Fotka nr 0 z 5
  • Fotka nr 1 z 5
  • Fotka nr 2 z 5
  • Fotka nr 3 z 5
  • Fotka nr 4 z 5
GRU 17
Zameczek, Muzeum Romantyzmu w Opinogórze godz: 12:30

W Muzeum Romantyzmu w Opinogórze odbył się pierwszy koncert na zabytkowym fortepianie pionowym „żyrafie”.

Po pracach renowacyjnych przywrócono stan właściwy i funkcje muzyczne zabytkowemu instrumentowi. „Żyrafa” w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze jest unikatem w skali światowej, o wielkiej wartości historycznej i muzealnej. Instrument aktualnie jest prezentowany na stałej wystawie poświęconej romantyzmowi w neogotyckim zameczku Zygmunta Krasińskiego w Opinogórze.

Zabytek pozwoli na odtworzenie atmosfery romantycznego salonu literackiego z początku XIX w., powrót do postaci opisanych w "Dziadach" Adama Mickiewicza tj. Wincentego Krasińskiego i jego warszawskiego salonu. W planach Muzeum Romantyzmu w Opinogórze jest realizowanie koncertów muzyków specjalizujących się w grze na instrumentach dawnych oraz wydanie płyty z nagraniami muzyki z początku XIX w.

Fortepian pionowy „Żyrafa”, prezentowany do niedawna w sali pod wieżą neogotyckiego zameczku w Opinogórze, zniknął na pewien czas z ekspozycji. Dzięki pozyskaniu dofinansowania w formie dotacji celowej z budżetu Samorządu Województwa Mazowieckiego na realizację projektu pod nazwą: „Konserwacja zabytkowego pionowego fortepianu „Żyrafa”, przechodził gruntowną naprawę w Pracowni Pianin i Fortepianów Andrzeja Włodarczyka w Słupnie, pod Radzyminem.

Instrument należał do Franciszka Gościmskiego (1760-1837), a później do jego syna Franciszka Józefa (1800-77), świetnie grającego, który swą muzyką porywał Adama Mickiewicza do improwizacji w Petersburgu. Żyrafę odziedziczył Franciszek Gościmski (1834-1906), a potem jego żona Jadwiga. Od niej trafiła do rąk jej wnuka Januariusza Gościmskiego (1936-2014), a wg jego relacji, za jego życia grywał na niej Ignacy Paderewski, Ludwik Ursztajn. W okresie powstania warszawskiego, instrument znajdował się w mieszkaniu żony pana Januariusza, na Żoliborzu, skąd na polecenie ówczesnego konserwatora zabytków prof. dr Stanisława Lorentza uratowany został z palącej się Warszawy przez prof. dr Stefana Kozakiewicza, który wywiózł go do Pruszkowa. W 1961 roku instrument został zakupiony od Pana Januariusza do Muzeum Romantyzmu w Opinogórze.

Jest to instrument chordofoniczny (dźwięk stanowi napięcie struny) z klawiaturą i pionowo ustawionym pudłem rezonansowym. Stanowi on przejście od fortepianu do pianina, którego jest prototypem. Jest to instrument klasy salonowej.

Tego typu instrumentów, znajduje się w polskich zbiorach muzealnych zaledwie około 10. Według opinii Pani Joanny Gul (teoretyk muzyki i instrumentolog) oraz Pana Andrzeja Włodarczyka z Pracowni Pianin i Fortepianów, zajmującego się odtwarzaniem instrumentów historycznych z poł. XIX w. stan zachowania żadnego z nich nie pozwala jednak na ich użytkowanie.

Wysokość tego typu obiektów wynosi około 2-2,5 metra, struny napięte są pionowo ponad stołem klawiaturowym. W fortepianie Wachtla znajduje się podwójna strojnica, dla części strun basowych na dole, dla pozostałych na górze. Opinogórski fortepian posiada pięć pedałów, w tym jeden obsługujący tak zwany rejestr janczarski.

Fortepian w przeszłości był już poddawany konserwacji. Już w 1961 r. Januariusz Gościmski pisał: „Gruntownie restaurowany przez wybitnego specjalistę, całkowicie rozebrany, oczyszczony i złożony. Nowe pokrycie jedwabne, na którym pszczoły wykonane z brązu. Instrument jest grający. Instrumentacja wymaga strojenia. Kilka strun jest zerwanych przy zabawie w transporcie.”

Z relacji Pani Bożeny Królik dowiadujemy się, że „Żyrafą” miał zająć się niewidomy stroiciel z Mławy, który: „(…) z precyzją rozłożył całą maszynerię: śrubki, śrubeczki, klawisze, kołeczki, struny na osobne gromadki ułożone według jemu tylko znanego schematu. (…) Złożył i wydał diagnozę rokującą nadzieję. I pewno przywróciłby instrument do życia…, gdyby sam nie zginął znaleziony na torach między Ciechanowem, a Mławą”. Ostatnią konserwację przeprowadziła w 2006 r. Pracownia Konserwacji Antyków Urszula Piotrowska z Bieżunia.

Celem obecnej konserwacji było przede wszystkim przywrócenie funkcji muzycznej fortepianowi. Instrument ten jest obiektem unikatowym w skali światowej, o wielkiej wartości historycznej i muzealnej, stanowiący ważny element w ewolucji instrumentów muzycznych.

 

tekst: Magdalena Bral

zdjęcia: Michał Krzyżanowski

Reklama

W Muzeum Romantyzmu odbył się koncert na zabytkowym fortepianie pionowym komentarze opinie

  • Gość - niezalogowany 2019-01-06 12:09:33

    A plebs na koncert wpuszczono? Czy tylko krawaty i garnitury?

  • gość 2019-01-06 17:20:59

    Na koncert do pałacu hrabiów Krasińskich należałoby się jednak ubrać stosownie do okoliczności. Plebejskością nie świecić.

Komentarze mogą dodawać tylko zalogowani użytkownicy.




Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Operator Maszyn. Praca od

Sofidel Poland jest częścią Grupy Sofidel, światowego lidera produkcji w branży papierniczej oraz czołowego producenta artykułów higienicznych, a..


Zobacz ogłoszenie
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez ciechanowinaczej.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

R4BC PL SP Z O O z siedzibą w Ciechanów 06-400, Plac Tadeusza Kościuszki 13a lok.7

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"